Parallel aan die trend groeit de komende vijf jaar het modellenaanbod stevig door: van 26 hybrides naar 106 hybrides en van dertien ev’s naar veertig ev’s. Dit doorkijkje gaf Jeroen van de Braak, adjunct-secretaris van de RAI-afdeling Auto’s, op het AM-congres Driving Business goes electric.

De marktverkenning, deels ontleend aan het Duitse onderzoeksbureau POLK, geeft aan dat rond het jaar 2030 benzine als meest populaire brandstofvorm zal worden afgelost door een vorm van elektrische aandrijving. Een paar later zal er ook meer hybride worden gereden dan benzine. De hoeveelheid registraties van diesel aangedreven voertuigen wordt over een jaar of tien overtroffen door elektrisch vervoer. Vijf jaar later overkomt de hybride auto hetzelfde.

Hoewel de aantallen in ons land nog niet groot zijn, is de trend onmiskenbaar opwaarts gericht. Werden vorig jaar alles bij elkaar 1702 elektrische voertuigen geregistreerd, in de eerste vier maanden van 2012 waren het er 2997. Het aantal laadpunten zit eveneens in de lift: 400 in 2010, 1826 in 2011 en naar verwachting ruim 2800 eind 2012.

Met name de wereldwijd oprukkende verstedelijking fungeert als aanjager van elektrisch vervoer. In het jaar 2035 is naar verwachting zo’n zestig procent van de wereldbevolking woonachtig in metropolen.

 

Sprekers op het congres waren Geert Vermeer (Bovag /Formule E-Team), Jeroen van de Braak (Rai afdeling Auto’s), Wim de Ridder (TU Twente), Chris Akze (NEN), Jelle Vastert (Better Place), Jochem Lubbers (Fleet Knowledge), Jos Herwers (Renault Herwers), Geert-Jan Tax (Fisker Nederland), André van Woerkom (Keuzegids elektrisch autorijden), Alfred Möller (Elektrisch Vervoer Centrum), Johan van der Hoeven (Van Heck) en Emmanuel Bouvier (Renault ZE).    

 

Belangstelling voor de presentaties? 

 

Een uitgebreide foto-impressie van het AM-congres. Maak de foto groot door erop te klikken.