Dat zei Wilfried Ja?ger, bestuursvoorzitter van het instituut bij de opening van en nieuw testcentrum  in Offenbach, zo meldt  Autohaus Online.  Hij wil nieuwe, uitgebreide veiligheidsnormen voor motorvoertuigen maar ook voor e-bikes. Die zouden voor 95 procent zonder enige veiligheidstests worden verkocht, zo meldt VDE.

Als de koeling van een lithium-ion accu niet functioneert, bijvoorbeeld na een kortsluiting bij een ongeluk, kan de complete accu oververhit raken en in het ergste geval in brand vliegen.  De onderzoekers vionden dat de geldende normen dit niet voldoende meenemen. Men heeft vooral kritiek op de mate waarin de test afwijkt van een reëel ongeval.  VDE vindt het ook belangrijk dat men let op het uitvallen van afzonderlijke elektronische onderdelen.  In alle gevallen zou de baterij in een veilige modus moeten geraken. Bovendien vind tmen d ehuidige normen niet voldoen voor het hoogspanningsboordnet – soms gaat het om 800 volt.  Na een ongeluk moet het absoluut zeker zijn dat na een ongeluk de spanning er af is.

In het neiwue testcentrum kan men het gedrag van de batterij in extreme situaties testen, zo zegt VDE. Zo beschikt men over een valtoren. Daar vanaf kan men batterijen op een betonvloer laten vallen vanaf tien meter hoogte zodat de accu een snelheid bereitk van 50 km/u.  Na de val mag de accu niet in brand vliegen om de test te doorstaan.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding