De voornaamste uitkomsten van de vergelijkende studie zijn dat  Nederland qua ambitie op het gebied van aantallen voertuigen gemiddeld scoort, maar wel beter dan autoproducerende landen zoals Duitsland en Frankrijk. Verder behoort Nederland qua realisatie van de laadinfrastructuur en de aantallen voertuigen tot de koplopers.

Elektrisch rijden biedt een potentiële werkgelegenheidsgroei, zegt het ministerie. En in Nederland zijn momenteel zo’n tweehonderd bedrijven actief op het gebied van elektrisch rijden.

Het rapport

Meer inspanning is essentieel, vindt directeur Olaf de Bruijn van RAI Vereniging: "Nederland heeft meer dan andere landen grote uitdagingen voor zich liggen op het gebied van luchtkwaliteit. Deze gaan we aan door nieuwe technieken en energiedragers in het wegvervoer in te zetten en te stimuleren. Het werkt maar we zijn er nog lang niet. Het is zaak dat het nieuwe kabinet schoon en zuinig ook stimuleert, onder andere door laadinfrastructuur voor batterijelektrisch rijden, rijden op waterstof en op biobrandstoffen zoals groen gas, aan te leggen."

De Bruijn vindt dat hiervoor tot nu toe weinig aandacht is in verkiezingsprogramma’s. Hij doet ‘een beroep’ op partijen dit te veranderen.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding