Het geld is vooral bestemd voor een ‘advanced electrification´-onderzoekscentrum in Dearborn. Daar moeten uiteindelijk zo’n duizend ingenieurs gaan werken. 

In een fabriek in Michigan begon Ford twee weken geleden met de bouw van z’n eigen hybride transmissiesystemen. Tot nu toe komen de onderdelen uit Japan, maar Ford wil ze graag in eigen huis ontwikkelen en vervolgens ook produceren. Een andere vestiging in Michigan maakt de batterijen voor elektrische auto´s, waarvoor Ford nieuwe testfaciliteiten gaat opzetten. "Met deze investeringen kunnen we projecten op dit gebied sneller afronden en de ontwikkelingskosten verder terugdringen", aldus een woordvoerder.

De autobouwer brengt dit jaar vijf nieuwe elektrische of hybride modellen uit en breidt de capaciteit daarvoor steeds verder uit. Op korte termijn wil Ford honderdduizend van dergelijke auto´s per jaar kunnen maken, drie keer zo veel als vandaag de dag. De Amerikaanse fabrikant rekent er op dat tegen 2020 een kwart van al zijn verkochte nieuwe auto´s een hybride, plug-in hybride of elektrische zal zijn. 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding