Nederland vergevorderd met netwerk voor EV

Qua aantallen elektrische auto’s zijn Duitsland, Frankrijk en Noorwegen koplopers in Europa.

Nederland doet het echter zeker niet slecht en is na Finland en Frankrijk, bovendien het verst gevorderd met de aanleg van laadinfrastructuur. Dat blijkt uit een internationale benchmark van Agentschap.NL

De benchmark is voornamelijk gebaseerd op gegevens die door Agentschap NL zijn verzameld, in het kader van lopend monitoring-onderzoek naar elektrisch rijden in de EU. De cijfers zijn een momentopname van 1 januari 2012.

Gerelateerd aan het inwoneraantal spant Noorwegen duidelijk de kroon. Ook Oostenrijk springt eruit. Nederland bevindt zich in de middengroep en doet het in vergelijking met grote landen als Duitsland en Frankrijk goed.

In feite is het aantal laadlocaties (waar één of meer laadpalen kunnen staan) een betere indicator voor de spreiding en dichtheid van het oplaadnetwerk. Daarvoor ontbreken echter de gegevens, met uitzondering van Nederland en Spanje. Juist de publieke en semi-publieke laadpalen zijn van cruciaal belang voor de uitrol van elektrisch vervoer.

Als het aantal laadpalen wordt afgezet tegen het aantal elektrische voertuigen, blijkt dat Nederland  na Finland en Frankrijk het verst gevorderd is met de aanleg van laadinfrastructuur.

 

 

Nederland vergevorderd met netwerk voor EV - Automobielmanagement.nl

Nederland vergevorderd met netwerk voor EV

Qua aantallen elektrische auto’s zijn Duitsland, Frankrijk en Noorwegen koplopers in Europa.

Nederland doet het echter zeker niet slecht en is na Finland en Frankrijk, bovendien het verst gevorderd met de aanleg van laadinfrastructuur. Dat blijkt uit een internationale benchmark van Agentschap.NL

De benchmark is voornamelijk gebaseerd op gegevens die door Agentschap NL zijn verzameld, in het kader van lopend monitoring-onderzoek naar elektrisch rijden in de EU. De cijfers zijn een momentopname van 1 januari 2012.

Gerelateerd aan het inwoneraantal spant Noorwegen duidelijk de kroon. Ook Oostenrijk springt eruit. Nederland bevindt zich in de middengroep en doet het in vergelijking met grote landen als Duitsland en Frankrijk goed.

In feite is het aantal laadlocaties (waar één of meer laadpalen kunnen staan) een betere indicator voor de spreiding en dichtheid van het oplaadnetwerk. Daarvoor ontbreken echter de gegevens, met uitzondering van Nederland en Spanje. Juist de publieke en semi-publieke laadpalen zijn van cruciaal belang voor de uitrol van elektrisch vervoer.

Als het aantal laadpalen wordt afgezet tegen het aantal elektrische voertuigen, blijkt dat Nederland  na Finland en Frankrijk het verst gevorderd is met de aanleg van laadinfrastructuur.