De E 300 BlueTec Hybrid is de eerste Mercedes met dieselhybride-aandrijving. Met een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km (109 g/km) is het de zuinigste limousine in zijn klasse. Bij de TÜV kreeg de auto op basis hiervan een A+ notering voor energie-efficiency. Door de gunstige verbruik- en emissiecijfers heeft de E 300 BlueTec Hybrid in ons land een A-label en komt hij in aanmerking voor inschaling in de bijtellingscategorie van twintig procent.

Het Life Cycle Assessment zoals het werd uitgevoerd door de TÜV is gebaseerd op de ISO 14062-norm. Dat betekent dat een auto over de gehele levensduur wordt beoordeeld op milieu-aspecten: van productie via gebruik (250 duizend km) tot en met recycling. Uit dit assessment bleek dat de E 300 BlueTec Hybrid over die levensduur 23 procent minder CO2 uitstoot dan de vergelijkbare E 300 CDI BlueEfficiency. Die verbruikt gemiddeld 5,8 liter diesel per 100 km.

Recycling is een belangrijk aspect in het Life Cycle Assessment. De E 300 BlueTec Hybrid voldoet nu al aan de strenge nieuwe norm die vanaf 2015 van kracht is. Deze schrijft een recyclingsverhouding van 95 gewichtsprocent voor. Hiermee is bij de ontwikkeling al rekening gehouden, niet alleen als het gaat om de metalen maar ook op andere vlakken. Zo maakt de auto gebruik van 43 componenten die volledig van gerecyclede plastics zijn gemaakt. Het totale gewicht van deze onderdelen bedraagt 41,5 kilo. Ook zijn er 44 componenten gemaakt van natuurlijke materialen (totaal gewicht: 21 kg) in de auto verwerkt. Zo is de vloer in de bagageruimte gemaakt van een kartonnen honingraatstructuur.

De E 300 BlueTec Hybrid maakt gebruik van het modulaire hybrideconcept van Mercedes-Benz. In dit geval werkt een efficiënte en krachtige (150 kW/204 pk) viercilinder CDI samen met de compacte hybridemodule waarvan de elektromotor een vermogen van 20 kW (27 pk) levert. Deze combinatie is goed voor hoge prestaties in combinatie met een laag gemiddeld brandstofverbruik en gunstige emissiecijfers. De E 300 BlueTec Hybrid is leverbaar vanaf 56,5 duizend euro (limousine) en 60,5 duizend euro (estate).