Het bureau hield vorige maand in eigen land een peiling onder duizend mensen die een auto gaan kopen dan wel onlangs hebben gekocht. Zes, respectievelijk veertien procent geeft aan wel eens ‘elektrisch’ of ‘hybride’ te hebben gereden. Een veel groter percentage van de ondervraagde Duitsers echter – 36 om 42 procent – zegt interesse te hebben in een proefrit. Op het gebied van faciliteren schiet de branche dus nog sterk te kort, concludeert puls-manager Konrad Weßner. "Voor het doorbreken van deze innovatieve producten is het dringend noodzakelijk dat er testmogelijkheden zijn."

Daarbij komt dat blijkens het onderzoek slechts een op de drie autokopers bij onze oosterburen een elektrische auto kan noemen. Qua bekendheid scoort de Opel Ampera het beste: acht procent noemt zelf deze naam. Op plaats twee en drie volgen de Renault Twizy (2,4 %) en Smart Electric Drive (0,9 %). Autofabrikanten en -dealers moeten van dit nadeel een voordeel maken, vindt puls-directeur Weßner. "Met testdagen, kortstondige huur en testauto’s bij evenementen kun je de eetlust voor auto’s van de toekomst opwekken." Verder is het volgens hem de kunst om het product te koppelen aan emotie. Een goed voorbeeld vindt hij de manier waarop Renault zijn compacte Twizy positioneert: als een cultcar voor stadsbewoners, met heldere voordelen op het gebied van emissie (nul), gebruikskosten (laag) en parkeerruimte. De inspanningen van de Fransen worden beloond, want de Twizy is met 26 % marktaandeel marktleider bij elektrische auto’s.

puls.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding