In de Miljoenennota, die op 18 september werd gepresenteerd, wordt de korting voor elektrische auto’s op de motorrijtuigbelasting (MRB) teruggeschroefd naar nul Euro in 2016. Daarnaast heeft de overheid plannen om vanaf 2014 de bijtelling van elektrische auto’s te verhogen naar 7%.  LeasePlan verwacht dat het terugdringen van de huidige fiscale voordelen een negatieve invloed zal hebben op de vraag vanuit de markt.

Hoewel elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat, loopt de leasemarkt ver vooruit op de kopersmarkt. In het eerste halfjaar van 2012 reed 0,3% van de leaserijders bij LeasePlan in een elektrische auto, zoals de Opel Ampera of de Nissan Leaf. Dit terwijl nog maar 0,02% van alle privébezitters het eerste half jaar op pad ging met een elektrische wagen. Ook bij hybride auto’s nemen leaserijders het voortouw: 7% van de leaseauto’s bij LeasePlan is hybride. Dit tegenover 2,2% van alle privéauto’s.

Volgens LeasePlan wordt deze ontwikkeling voor een groot deel beïnvloed door het huidige fiscale kostenvoordeel van de elektrische auto."Als fiscale maatregelen zoals korting op de MRB en een lage bijtelling worden afgeschaft, zal dit zeker een negatieve invloed hebben op de vraag," aldus Erik Staat, marketing directeur bij LeasePlan. "Wij denken dat het nu in zowel de zakelijke als de particuliere markt nog nodig is om de relatief hoge kosten van de elektrische auto te compenseren. Dit type auto kent nu namelijk nog een aantal nadelen, zoals een beperkte actieradius en een infrastructuur die nog niet optimaal is ontwikkeld. Wij verwachten niet dat consumenten méér geld willen neerleggen voor een auto met deze beperkingen."

LeasePlan ziet ook in de bestelcijfers terug dat fiscale maatregelen een grote invloed uitoefenen op de vraag naar elektrische auto’s.  Zo zag de leasemaatschappij het aantal bestellingen van leaseauto’s met 0% bijtelling – waaronder de elektrische Opel Ampera –  in het tweede kwartaal van 2012 verdubbelen. Staat: "De overheid kan met fiscale maatregelen de ontwikkeling van de elektrische auto – en heel belangrijk – de elektrische infrastructuur sterk beïnvloeden. Dit heeft weer een aantoonbare invloed op de CO2-uitstoot van ons wagenpark. We zijn dan ook zeer benieuwd of het nieuwe kabinet de voorgestelde plannen gaat doorzetten."

Nog weinig mensen hebben ervaring met elektrisch rijden, zo blijkt verder uit het eerder genoemde onderzoek. Slechts 6% van de leaserijders heeft ooit in een elektrische auto gereden. Jongeren zijn nauwelijks nog in aanraking geweest met elektrische auto’s: 2% van hen heeft ooit een ritje gemaakt. De jongeren mét ervaring zijn zeer positief over de toekomst: driekwart van deze groep denkt dat de elektrische auto op termijn een volwaardig vervoermiddel zal zijn.

Nederlanders zijn over het algemeen enthousiast over de elektrische auto: het merendeel van de leaserijders (60%) ziet de elektrische auto als dé auto van de toekomst. De nieuwe generatie is nog positiever: maar liefst driekwart van de jongeren is deze mening toegedaan. Voornaamste reden om nu nog niet te kiezen voor een elektrische auto is volgens de leaserijder de – nu nog – beperkte actieradius. Toch zou zeker de helft van de leaserijders wel een elektrische auto willen rijden. Zowel de huidige als de nieuwe generatie denkt dat over 10 jaar elektrisch rijden de overhand neemt.