CO2-footprint voorspelt echt verbruik bestelwagen

Bij bestelwagens wordt nauwelijks gekeken naar het brandstofverbruik, terwijl daar een aanzienlijke reductie te realiseren valt.

Neelen Mobility Support heeft onderzoek gedaan naar het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot van bedrijfswagens in relatie tot een aantal variabelen,  de zogenoemde beïnvloedingsfactoren.  Het resultaat was verrassend. Leon Neelen: "Als  het gaat om brandstofverbruik en CO2-uitstoot gaan we bij bedrijfswagens vaak uit van de fabrieksgegevens. Maar het werkelijke verbruik in de praktijk is soms meer dan het dubbele van het gecombineerde verbruik dat de fabrikant opgeeft. "

Neelen Mobility Support ontwikkelde een tool die het mogelijk maakt een gedetailleerd inzicht te geven in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het rijdende bestelwagenpark. Door de beïnvloedingsfactoren erbij te betrekken, ontstaat er een aanzienlijk verschil tussen de fabriekswaarde van gecombineerd brandstofverbruik en het werkelijk verbruik. De uitkomsten van het onderzoek zijn verwerkt in de tool  ‘CO2-footprint bestelwagens’. Deze tool geeft een organisatie op onderbouwde wijze inzicht in de werkelijke CO2-uitstoot van de bedrijfswagens. Hierdoor kan het bedrijf structureel de CO2-uitstoot en de verbruikte liters brandstof reduceren.

De tool houdt rekening met  het soort gebruik van bedrijfswagens ( licht, normaal, intensief of zwaar gebruik),  met  het rijgedrag van de berijder, de bandenspanning, de imperiaal, de fabrieksopties en de bedrijfswageninrichting en lading. De tool  is van toepassing op bestelwagens tot 3.500 kg GVW. De tool ‘CO2-footprint bestelwagens’ is gebaseerd op een gedegen analyse van technische specificaties van de Nederlandse bedrijfswagenimporteurs en Europese standaardtesten voor brandstofverbruik.

 

Zie ook: Jubilerende VW Transporter verkozen tot Bestelauto van het Jaar

 

CO2-footprint voorspelt echt verbruik bestelwagen - Automobielmanagement.nl

CO2-footprint voorspelt echt verbruik bestelwagen

Bij bestelwagens wordt nauwelijks gekeken naar het brandstofverbruik, terwijl daar een aanzienlijke reductie te realiseren valt.

Neelen Mobility Support heeft onderzoek gedaan naar het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot van bedrijfswagens in relatie tot een aantal variabelen,  de zogenoemde beïnvloedingsfactoren.  Het resultaat was verrassend. Leon Neelen: "Als  het gaat om brandstofverbruik en CO2-uitstoot gaan we bij bedrijfswagens vaak uit van de fabrieksgegevens. Maar het werkelijke verbruik in de praktijk is soms meer dan het dubbele van het gecombineerde verbruik dat de fabrikant opgeeft. "

Neelen Mobility Support ontwikkelde een tool die het mogelijk maakt een gedetailleerd inzicht te geven in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het rijdende bestelwagenpark. Door de beïnvloedingsfactoren erbij te betrekken, ontstaat er een aanzienlijk verschil tussen de fabriekswaarde van gecombineerd brandstofverbruik en het werkelijk verbruik. De uitkomsten van het onderzoek zijn verwerkt in de tool  ‘CO2-footprint bestelwagens’. Deze tool geeft een organisatie op onderbouwde wijze inzicht in de werkelijke CO2-uitstoot van de bedrijfswagens. Hierdoor kan het bedrijf structureel de CO2-uitstoot en de verbruikte liters brandstof reduceren.

De tool houdt rekening met  het soort gebruik van bedrijfswagens ( licht, normaal, intensief of zwaar gebruik),  met  het rijgedrag van de berijder, de bandenspanning, de imperiaal, de fabrieksopties en de bedrijfswageninrichting en lading. De tool  is van toepassing op bestelwagens tot 3.500 kg GVW. De tool ‘CO2-footprint bestelwagens’ is gebaseerd op een gedegen analyse van technische specificaties van de Nederlandse bedrijfswagenimporteurs en Europese standaardtesten voor brandstofverbruik.

 

Zie ook: Jubilerende VW Transporter verkozen tot Bestelauto van het Jaar