KPMG ziet overstap automobilisten naar autonome voertuigen

Automobilisten zullen in de toekomst massaal de overstap maken naar autonome voertuigen. Dat zegt Haijo Kampinga, segmentleider Automotive bij KPMG. De introductie van zelfrijdende automobielen biedt veel maatschappelijke voordelen, wat zal leiden tot een grote interesse van de consument.

Kampinga: "Zelfrijdende voertuigen zorgen niet alleen voor meer efficiency, maar ook voor een verbetering van de veiligheid en een verruiming van de mobiliteit. Zodra de koppeling van op sensoren gebaseerde technieken, zoals Adaptive Cruise Control en Park Assist, en de techniek om voertuigen onderling te verbinden een feit is, staat niets de komst van de zelfrijdende wagen voor het grotere publiek meer in de weg."

Autonoom rijden heeft echter ook ingrijpende gevolgen voor alle partijen in de keten. Het samenvoegen van technologieën leidt bijvoorbeeld tot een samenvoeging van bepaalde industrieën, waardoor bedrijven gedwongen worden om zowel samen te werken als te concurreren.

Volgens Kampinga brengen autonome voertuigen een oplossing met zich mee voor een aantal onoplosbaar geachte problemen. "Een oplossing voor de gigantische kosten van zowel verkeersongelukken als de infrastructuur bijvoorbeeld, maar ook voor de vele uren die nutteloos in de files worden doorgebracht en alle ruimte die onnodig worden ingenomen door geparkeerde voertuigen." Ook zal het aantal ongevallen met zelfsturende voertuigen verminderen, worden minder bekeuringen uitgedeeld en is minder verkeerstoezicht nodig. Door het verbinden van auto’s met ‘slimme’ kruisingen kan de veiligheid fors worden verhoogd.

Autorijden wordt ook efficiënter omdat inzittenden hun reistijd voor andere doelen kunnen benutten en de onzekerheid over de benodigde reistijd zal afnemen. In Nederland kan hierdoor alleen al op de infrastructuur jaarlijks zo’n 300 tot 500 miljoen euro worden bespaard. Het zelf bezitten van een voertuig wordt bovendien minder noodzakelijk, want het wordt ook mogelijk om een voertuig te delen. Ook stellen autonome voertuigen ouderen en minder validen in staat weer aan het verkeer deel te nemen, waardoor hun mobiliteit aanzienlijk wordt vergroot.

De verdere ontwikkeling van autonome voertuigen vraagt volgens Kampinga wel om forse investeringen. Kampinga: "Afhankelijkheid van de overheid vormt dan ook een belangrijk risico voor de verdere ontwikkeling. Gezien de stagnerende economie en groeiende tekorten waarmee overheden te maken hebben, is de behoefte om te investeren in de infrastructuur vanzelfsprekend beperkt."

Een systeem dat volledig gebaseerd is op DSRC, Dedicated Short Range Communication, vergt naar verwachting een investering van vele miljarden euro’s per land. Als het herstel van de economie uitblijft, zal dit gevolgen hebben voor de investeringen, vooral voor de investeringen door de automobielindustrie. Een sector die het toch al moeilijk heeft, zal niet bereid zijn te investeren in een technologie waarvan de terugverdientijd onzeker is. Aan de andere kant zullen bedrijven die achterblijven met investeringen zichzelf op achterstand zetten en marktaandeel verliezen op het moment dat autonome voertuigen daadwerkelijk in zwang raken."

KPMG ziet overstap automobilisten naar autonome voertuigen - Automobielmanagement.nl

KPMG ziet overstap automobilisten naar autonome voertuigen

Automobilisten zullen in de toekomst massaal de overstap maken naar autonome voertuigen. Dat zegt Haijo Kampinga, segmentleider Automotive bij KPMG. De introductie van zelfrijdende automobielen biedt veel maatschappelijke voordelen, wat zal leiden tot een grote interesse van de consument.

Kampinga: "Zelfrijdende voertuigen zorgen niet alleen voor meer efficiency, maar ook voor een verbetering van de veiligheid en een verruiming van de mobiliteit. Zodra de koppeling van op sensoren gebaseerde technieken, zoals Adaptive Cruise Control en Park Assist, en de techniek om voertuigen onderling te verbinden een feit is, staat niets de komst van de zelfrijdende wagen voor het grotere publiek meer in de weg."

Autonoom rijden heeft echter ook ingrijpende gevolgen voor alle partijen in de keten. Het samenvoegen van technologieën leidt bijvoorbeeld tot een samenvoeging van bepaalde industrieën, waardoor bedrijven gedwongen worden om zowel samen te werken als te concurreren.

Volgens Kampinga brengen autonome voertuigen een oplossing met zich mee voor een aantal onoplosbaar geachte problemen. "Een oplossing voor de gigantische kosten van zowel verkeersongelukken als de infrastructuur bijvoorbeeld, maar ook voor de vele uren die nutteloos in de files worden doorgebracht en alle ruimte die onnodig worden ingenomen door geparkeerde voertuigen." Ook zal het aantal ongevallen met zelfsturende voertuigen verminderen, worden minder bekeuringen uitgedeeld en is minder verkeerstoezicht nodig. Door het verbinden van auto’s met ‘slimme’ kruisingen kan de veiligheid fors worden verhoogd.

Autorijden wordt ook efficiënter omdat inzittenden hun reistijd voor andere doelen kunnen benutten en de onzekerheid over de benodigde reistijd zal afnemen. In Nederland kan hierdoor alleen al op de infrastructuur jaarlijks zo’n 300 tot 500 miljoen euro worden bespaard. Het zelf bezitten van een voertuig wordt bovendien minder noodzakelijk, want het wordt ook mogelijk om een voertuig te delen. Ook stellen autonome voertuigen ouderen en minder validen in staat weer aan het verkeer deel te nemen, waardoor hun mobiliteit aanzienlijk wordt vergroot.

De verdere ontwikkeling van autonome voertuigen vraagt volgens Kampinga wel om forse investeringen. Kampinga: "Afhankelijkheid van de overheid vormt dan ook een belangrijk risico voor de verdere ontwikkeling. Gezien de stagnerende economie en groeiende tekorten waarmee overheden te maken hebben, is de behoefte om te investeren in de infrastructuur vanzelfsprekend beperkt."

Een systeem dat volledig gebaseerd is op DSRC, Dedicated Short Range Communication, vergt naar verwachting een investering van vele miljarden euro’s per land. Als het herstel van de economie uitblijft, zal dit gevolgen hebben voor de investeringen, vooral voor de investeringen door de automobielindustrie. Een sector die het toch al moeilijk heeft, zal niet bereid zijn te investeren in een technologie waarvan de terugverdientijd onzeker is. Aan de andere kant zullen bedrijven die achterblijven met investeringen zichzelf op achterstand zetten en marktaandeel verliezen op het moment dat autonome voertuigen daadwerkelijk in zwang raken."