Vandaag de dag worden ev’s meestal uitgerust met permanentmagneetmotoren, waarvoor zeldzame aardmetalen zoals neodymium nodig zijn. Van die grondstof verzevenvoudigde de prijs in de afgelopen periode omdat China, als belangrijkste producent, de export sterk beperkt.  Dat was de reden voor Inverto om een efficiënte en magneetvrije elektromotor te ontwikkelen. Deze reluctantiemotor zou ook de remenergie maximaal kunnen regenereren voor opslag in de batterij.  

Topman Peter Besard van Inverto: "Permanentmagneetmotoren zijn populair bij ev’s maar ze hebben nadelen zoals het gebruik van zeldzame grondstoffen en minder prestaties bij hogere snelheden. Daarom ontwikkelden wij onze motor met alleen koper en motorblik." De magneetloze elektromotoren bestaan al langer maar Inverto zegt de techniek te hebben geoptimaliseerd voor toepassing in auto’s. De werking is gebaseerd op de werking van de minimum magnetische weerstand.  De vertande rotorpolen zullen zich steeds in lijn proberen te stellen met de statorpolen. De statorpolenwikkelingen worden sequentieel geschakeld en hierdoor ontstaat koppelvorming. Die kan positief en negatief zijn, zodat regeneratie van remenergie mogelijk is.  De reluctantiemotor zou ook betrouwbaarder zijn.  Inverto gaat een eerste tests uitvoeren met een Land Rover Evoque, als onderdeel van het Electric Powertrain-project van Flanders’ Drive. Het bedrijf Inverto werd in 1986 opgericht als spin-off van de Gentse Universiteit.   

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding