Inverto: magneetloze elektromotor nu voor auto

Het Belgische bedrijf Inverto brengt een nieuw soort elektromotor op de markt voor toepassing in elektrische auto’s. Men spreekt van een magneetloze reluctantiemotor.

Vandaag de dag worden ev’s meestal uitgerust met permanentmagneetmotoren, waarvoor zeldzame aardmetalen zoals neodymium nodig zijn. Van die grondstof verzevenvoudigde de prijs in de afgelopen periode omdat China, als belangrijkste producent, de export sterk beperkt.  Dat was de reden voor Inverto om een efficiënte en magneetvrije elektromotor te ontwikkelen. Deze reluctantiemotor zou ook de remenergie maximaal kunnen regenereren voor opslag in de batterij.  

Topman Peter Besard van Inverto: "Permanentmagneetmotoren zijn populair bij ev’s maar ze hebben nadelen zoals het gebruik van zeldzame grondstoffen en minder prestaties bij hogere snelheden. Daarom ontwikkelden wij onze motor met alleen koper en motorblik." De magneetloze elektromotoren bestaan al langer maar Inverto zegt de techniek te hebben geoptimaliseerd voor toepassing in auto’s. De werking is gebaseerd op de werking van de minimum magnetische weerstand.  De vertande rotorpolen zullen zich steeds in lijn proberen te stellen met de statorpolen. De statorpolenwikkelingen worden sequentieel geschakeld en hierdoor ontstaat koppelvorming. Die kan positief en negatief zijn, zodat regeneratie van remenergie mogelijk is.  De reluctantiemotor zou ook betrouwbaarder zijn.  Inverto gaat een eerste tests uitvoeren met een Land Rover Evoque, als onderdeel van het Electric Powertrain-project van Flanders’ Drive. Het bedrijf Inverto werd in 1986 opgericht als spin-off van de Gentse Universiteit.   

 

 

Reacties

Mooie ontwikkeling!
De reluctantiemotoren zijn in opkomst, maar de wereld werkt al sinds jaar en dag met magneetloze inductiemotoren, die asynchroon worden aangestuurd. Ook voor EV’s, met name de zwaardere voertuigen, wordt er veel met inductiemotoren gewerkt. Typische nadeel is het hogere gewicht, voordeel het grotere toerental bereik. De lagere efficiency van inductie motoren kan door middel van een slimme regeling in de praktijk zelfs boven die van magneetmotoren liggen.
Reluctantiemotoren zijn welliswaar magneetloos maar worden synchroon aangestuurd.

Geplaatst door: Godfried Puts op
Inverto: magneetloze elektromotor nu voor auto - Automobielmanagement.nl

Inverto: magneetloze elektromotor nu voor auto

Het Belgische bedrijf Inverto brengt een nieuw soort elektromotor op de markt voor toepassing in elektrische auto’s. Men spreekt van een magneetloze reluctantiemotor.

Vandaag de dag worden ev’s meestal uitgerust met permanentmagneetmotoren, waarvoor zeldzame aardmetalen zoals neodymium nodig zijn. Van die grondstof verzevenvoudigde de prijs in de afgelopen periode omdat China, als belangrijkste producent, de export sterk beperkt.  Dat was de reden voor Inverto om een efficiënte en magneetvrije elektromotor te ontwikkelen. Deze reluctantiemotor zou ook de remenergie maximaal kunnen regenereren voor opslag in de batterij.  

Topman Peter Besard van Inverto: "Permanentmagneetmotoren zijn populair bij ev’s maar ze hebben nadelen zoals het gebruik van zeldzame grondstoffen en minder prestaties bij hogere snelheden. Daarom ontwikkelden wij onze motor met alleen koper en motorblik." De magneetloze elektromotoren bestaan al langer maar Inverto zegt de techniek te hebben geoptimaliseerd voor toepassing in auto’s. De werking is gebaseerd op de werking van de minimum magnetische weerstand.  De vertande rotorpolen zullen zich steeds in lijn proberen te stellen met de statorpolen. De statorpolenwikkelingen worden sequentieel geschakeld en hierdoor ontstaat koppelvorming. Die kan positief en negatief zijn, zodat regeneratie van remenergie mogelijk is.  De reluctantiemotor zou ook betrouwbaarder zijn.  Inverto gaat een eerste tests uitvoeren met een Land Rover Evoque, als onderdeel van het Electric Powertrain-project van Flanders’ Drive. Het bedrijf Inverto werd in 1986 opgericht als spin-off van de Gentse Universiteit.   

 

 

Reacties

Mooie ontwikkeling!
De reluctantiemotoren zijn in opkomst, maar de wereld werkt al sinds jaar en dag met magneetloze inductiemotoren, die asynchroon worden aangestuurd. Ook voor EV’s, met name de zwaardere voertuigen, wordt er veel met inductiemotoren gewerkt. Typische nadeel is het hogere gewicht, voordeel het grotere toerental bereik. De lagere efficiency van inductie motoren kan door middel van een slimme regeling in de praktijk zelfs boven die van magneetmotoren liggen.
Reluctantiemotoren zijn welliswaar magneetloos maar worden synchroon aangestuurd.

Geplaatst door: Godfried Puts op