Audi onthult e-gas project voor synthetisch aardgas

Audi is van plan medio 2013 in Europa te starten met de verkoop van de bi-fuel variant van de A3. De auto is dan uitgerust met een viercilindermotor waarin zowel aardgas (CH4) als benzine kan worden gebruikt. En Audi maakt zelf het aardgas als e-gas.

Autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar mogelijkheden om het brandstofverbruik en dus de CO2-emissie van hun modellen verder te verlagen. Audi heeft nu een manier gevonden om een nieuwe brandstof te ontwikkelen op een innovatieve manier. Vorig jaar maakte Audi in dit opzicht zijn plannen bekend en onlangs werd het nieuwe e-gas project getoond. Het houdt in dat synthetische brandstof wordt gemaakt uit kooldioxide (CO2) en waterstof (H2). Het resultaat is methaan (CH4), verreweg het grootste bestanddeel van aardgas. Maar de CH4 is op een nieuwe manier gemaakt.

In Noord-Duitsland is Audi bezig met het opzetten van een e-gasfabriek, die energie krijgt van het nabijgelegen windmolenpark. Met deze windenergie wordt door middel van elektrolyse waterstof uit water geproduceerd. Die wordt in de fabriek samengevoegd met kooldioxide (CO2) uit de atmosfeer en zo ontstaat methaan, in dit geval eigenlijk synthetisch aardgas, dat Audi dan weer e-gas noemt. Het gas kan worden gebruikt in elektrische auto’s, die hun energie krijgen van waterstofbrandstofcellen maar omdat dit voorlopig voor massaproductie een onbetaalbare technologie is en de infrastructuur om waterstof te distribueren nog niet bestaat, heeft Audi uitgeplozen hoe deze technologie nu al van nut kan zijn.

Methaan wordt veelal geproduceerd door de ontbinding van organisch afval, maar daarbij komen grote hoeveelheden CO2 vrij, die dan opgaan in de atmosfeer. In plaats daarvan  kan de CO2 van deze verwerkingsfabrieken naar de e-gas fabriek worden gestuwd, waar het wordt gecombineerd met waterstof om nog meer methaan te produceren.

Van daaruit kan de synthetische brandstof in een bestaand netwerk voor aardgas voor het gebruik in auto’s worden gepompt. Ofwel, het wordt in samengeperste vorm gedistribueerd via tankstations of via in woonhuizen geïnstalleerde pompen. Er komt een systeem dat registreert hoeveel aardgas wordt getankt door Audi e-gasmodellen bij één van de duizend gasstations in Duitsland. Diezelfde hoeveelheid wordt als e-gas in het netwerk gepompt.

De A3 Sportback TCNG heeft een variant van de 1.4 TFSI-motor. Als deze op methaan rijdt, zal er altijd nog CO2 uit de uitlaat komen, maar dat zal dezelfde hoeveelheid zijn die is gebruikt om het gas te produceren zodat er netto niet méér CO2 de atmosfeer in wordt geblazen.

Wellicht nog belangrijker is dat deze manier van energieoverdracht het aanzienlijk vergemakkelijkt om auto’s met  een verbrandingsmotor als het ware indirect op elektriciteit – die is gebruikt om de waterstofmoleculen in het methaan te produceren – te laten rijden. Daarbij worden sommige problemen van de ev, veroorzaakt door onvoldoende prestaties van de accu’s, opgelost. Die problemen gaan vooral over actieradius, oplaadtijd en prijs.

Audi onthult e-gas project voor synthetisch aardgas - Automobielmanagement.nl

Audi onthult e-gas project voor synthetisch aardgas

Audi is van plan medio 2013 in Europa te starten met de verkoop van de bi-fuel variant van de A3. De auto is dan uitgerust met een viercilindermotor waarin zowel aardgas (CH4) als benzine kan worden gebruikt. En Audi maakt zelf het aardgas als e-gas.

Autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar mogelijkheden om het brandstofverbruik en dus de CO2-emissie van hun modellen verder te verlagen. Audi heeft nu een manier gevonden om een nieuwe brandstof te ontwikkelen op een innovatieve manier. Vorig jaar maakte Audi in dit opzicht zijn plannen bekend en onlangs werd het nieuwe e-gas project getoond. Het houdt in dat synthetische brandstof wordt gemaakt uit kooldioxide (CO2) en waterstof (H2). Het resultaat is methaan (CH4), verreweg het grootste bestanddeel van aardgas. Maar de CH4 is op een nieuwe manier gemaakt.

In Noord-Duitsland is Audi bezig met het opzetten van een e-gasfabriek, die energie krijgt van het nabijgelegen windmolenpark. Met deze windenergie wordt door middel van elektrolyse waterstof uit water geproduceerd. Die wordt in de fabriek samengevoegd met kooldioxide (CO2) uit de atmosfeer en zo ontstaat methaan, in dit geval eigenlijk synthetisch aardgas, dat Audi dan weer e-gas noemt. Het gas kan worden gebruikt in elektrische auto’s, die hun energie krijgen van waterstofbrandstofcellen maar omdat dit voorlopig voor massaproductie een onbetaalbare technologie is en de infrastructuur om waterstof te distribueren nog niet bestaat, heeft Audi uitgeplozen hoe deze technologie nu al van nut kan zijn.

Methaan wordt veelal geproduceerd door de ontbinding van organisch afval, maar daarbij komen grote hoeveelheden CO2 vrij, die dan opgaan in de atmosfeer. In plaats daarvan  kan de CO2 van deze verwerkingsfabrieken naar de e-gas fabriek worden gestuwd, waar het wordt gecombineerd met waterstof om nog meer methaan te produceren.

Van daaruit kan de synthetische brandstof in een bestaand netwerk voor aardgas voor het gebruik in auto’s worden gepompt. Ofwel, het wordt in samengeperste vorm gedistribueerd via tankstations of via in woonhuizen geïnstalleerde pompen. Er komt een systeem dat registreert hoeveel aardgas wordt getankt door Audi e-gasmodellen bij één van de duizend gasstations in Duitsland. Diezelfde hoeveelheid wordt als e-gas in het netwerk gepompt.

De A3 Sportback TCNG heeft een variant van de 1.4 TFSI-motor. Als deze op methaan rijdt, zal er altijd nog CO2 uit de uitlaat komen, maar dat zal dezelfde hoeveelheid zijn die is gebruikt om het gas te produceren zodat er netto niet méér CO2 de atmosfeer in wordt geblazen.

Wellicht nog belangrijker is dat deze manier van energieoverdracht het aanzienlijk vergemakkelijkt om auto’s met  een verbrandingsmotor als het ware indirect op elektriciteit – die is gebruikt om de waterstofmoleculen in het methaan te produceren – te laten rijden. Daarbij worden sommige problemen van de ev, veroorzaakt door onvoldoende prestaties van de accu’s, opgelost. Die problemen gaan vooral over actieradius, oplaadtijd en prijs.