Peiling Autoscout24: 500 kilometer ondergrens ev

Als minimaal vijfhonderd kilometer op één batterij gereden kan worden, wil bijna iedereen de aankoop van een elektrische wagen overwegen.

Dat en meer blijkt uit het onderzoek ‘De Auto van Morgen’ van AutoScout24 onder ruim duizend  Nederlanders. Ook in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje werd de mening gepeild. In totaal deden 8.844 personen van 18 tot 65 jaar mee.

Alternatief rijden staat voor Nederlanders niet per definitie gelijk aan geluidloos rijden. Eén op de tien wil het geronk niet missen; bijna de helft zegt stille auto’s een gevaar te vinden voor andere verkeersdeelnemers. Slechts een minderheid noemt de vermindering van geluidsoverlast een voordeel.

"Nederlanders staan zeker open voor elektrisch rijden," zegt Jurgen Vugts, directeur van AutoScout24 Nederland. "Een belangrijke vraag is wel wie de noodzakelijke veranderingen gaat financieren. Zo bleek onlangs dat het aantal oplaadplekken te langzaam groeit om de toename van het aantal elektrische en hybride auto’s bij te kunnen houden. Dergelijke problemen moeten wel eerst aangepakt worden voordat de adoptie verder kan groeien. Het onderzoek laat zien dat de meningen verdeeld zijn over wie dat dan moet gaan betalen."

Het complete rapport is hier te downloaden.

Peiling Autoscout24: 500 kilometer ondergrens ev - Automobielmanagement.nl

Peiling Autoscout24: 500 kilometer ondergrens ev

Als minimaal vijfhonderd kilometer op één batterij gereden kan worden, wil bijna iedereen de aankoop van een elektrische wagen overwegen.

Dat en meer blijkt uit het onderzoek ‘De Auto van Morgen’ van AutoScout24 onder ruim duizend  Nederlanders. Ook in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje werd de mening gepeild. In totaal deden 8.844 personen van 18 tot 65 jaar mee.

Alternatief rijden staat voor Nederlanders niet per definitie gelijk aan geluidloos rijden. Eén op de tien wil het geronk niet missen; bijna de helft zegt stille auto’s een gevaar te vinden voor andere verkeersdeelnemers. Slechts een minderheid noemt de vermindering van geluidsoverlast een voordeel.

"Nederlanders staan zeker open voor elektrisch rijden," zegt Jurgen Vugts, directeur van AutoScout24 Nederland. "Een belangrijke vraag is wel wie de noodzakelijke veranderingen gaat financieren. Zo bleek onlangs dat het aantal oplaadplekken te langzaam groeit om de toename van het aantal elektrische en hybride auto’s bij te kunnen houden. Dergelijke problemen moeten wel eerst aangepakt worden voordat de adoptie verder kan groeien. Het onderzoek laat zien dat de meningen verdeeld zijn over wie dat dan moet gaan betalen."

Het complete rapport is hier te downloaden.