Voor deze CO2-neutrale brandstof wordt gebruikgemaakt van micro-organismen, die onder invloed van zonlicht synthetische ethanol produceren en synthetische diesel uit CO2 en water. Ethanol en diesel uit maïs en koolzaad hebben een betere zogenoemde carbon footprint omdat de CO2-uitstoot tijdens verbranding niet groter is dan wat de planten opnamen tijdens hun groei. Maar ze doen natuurlijk wél een aanslag op beschikbaar land voor voedselproductie.

Audi is nu een samenwerking aangegaan met de Amerikaanse biotechnologiefirma Joule Unlimited. Joule werkt aan het gebruik van micro-organismen voor de productie van synthetische brandstoffen: e-diesel en e-ethanol. De eencelligen zijn een paar duizendsten van een millimeter groot. Ze behoren tot de oudste levensvormen op aarde. Onder invloed van zonlicht en CO2 vormen ze koolhydraten en kunnen ze groeien. Ze hebben daarbij slechts brak water nodig. Het proces van fotosynthese en is door Joule Unlimited gewijzigd om de micro-organismen ethanol of langeketen alkanen (een belangrijk bestanddeel van dieselolie) te laten produceren. Los van de organismen worden de brandstoffen gescheiden van het water en gezuiverd. In Texas wordt inmiddels Audi e-ethanol en Audi e-diesel geproduceerd op een testlocatie. Het kan worden gebruikt als toevoeging voor benzine en als basis voor E85. De eerste laboratoriumtests en tests met 1-cilindermotoren zijn intussen succesvol verlopen. Audi is van plan begin 2014 te starten met de commercialisering.

Audi werk ook aan de ontwikkeling van synthetische aardgas, het zogenoemde e-gas.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding