Het is de rest van de wereld voor een groot deel ontgaan, maar nergens in Europa zijn zo veel ev’s op de weg als in Noorwegen. En nergens wordt elektromobiliteit zo consequent gestimuleerd als in Oslo. Daarmee laten de Noren de rest van de wereld zien dat het gewoon niet voldoende is een beetje met geld te wapperen om de mensen enthousiast te krijgen voor de nieuwe manier van mobiliteit. Er is een compleet pakket nodig.

Tot september hebben auto´s met hybride of volelektrische aandrijving in Noorwegen een marktaandeel van zo´n elf procent en alleen van de volelektrische auto´s werden er achtduizend geleverd. Terwijl Better Place (de exploitant van batterijwisselstations) vecht voor zijn bestaan is tussen Oslo en de Noordkaap een enthousiaste groep mensen ontstaan voor wie elektromobiliteit de gewoonste zaak van de wereld is. De gebruikelijke bezwaren (hoge kosten, geringe actieradius, ontbrekende laadstations) die de rest van Europa steeds aanvoert, zijn in Oslo en omgeving terzijde geschoven. In de hoofdstad rijden veel Leafs, i-Mievs, iOns en zeldzame eigen constructies. Alleen al van de Leaf, de marktleider die tot de topvijftien van auto’s in Noorwegen behoort, werden dit jaar tot september tweeduizend stuks geleverd (ter vergelijk: in Duitsland waren het er 350, in Nederland 160). De totale Noorse personenautomarkt is ongeveer 125 duizend auto’s per jaar groot.

Een voordeel van ev’s in Oslo is dat ze over de busbaan (de file voorbij) mogen rijden. Ook de tolpoorten aan de rand van de stad kunnen ze gewoon voorbij rijden op weg naar de gratis parkeerplaatsen in de stad die zijn voorzien van laadpalen. Alleen al naast het stadhuis kunnen bij de parkeerplaats Aker Brygge vijftig auto’s tegelijk laden. Hier mogen ook uitsluitend ev’s parkeren. (bron: KFZ Betrieb)