Een online databank verzamelt in Vlaanderen alle ecoscores van alle type wagens met verschillende brandstofsoorten. Hoe minder schadelijk voor het milieu, hoe hoger de ecoscore.

Aan de basis van die ecoscore ligt niet de gebruikelijke testcyclus maar de alternatieve Common Artemis Driving Cycles (CADC). Deze cyclus zou de realiteit beter moeten benaderen, doordat er in die cyclus veel sterkere acceleraties zijn ingevoerd alsook een veel hogere rijdynamiek en een realistisch aandeel hoge snelheid met pieken tot 130 km/u.

Uit de nieuwste resultaten volgens de CADC-cyclus blijkt dat diesels een probleem hebben wat de NOx-uitstoot betreft. Een moderne euro 5-dieselwagen heeft een NOx-uitstoot die hoger is dan de euro 1-norm (van kracht sinds 1992). Dat wil dus zeggen dat volgens een euro 5-dieselwagen in reëel verkeer 5 keer meer NOx uitstoot dan hij volgens de euro 5-norm zou mogen.

Ook voor oudere dieselwagens blijkt uit testen dat de NOx-uitstoot in reëel verkeer hoger is dan de norm voorschrijft.

De testen hebben geresulteerd dat veel aangekochte dienstauto’s van de Vlaamse overheid dit jaar een aanzienlijke lagere ecoscore hebben. Terwijl men zich eigenlijk had gecommitteerd aan de meetcijfers van de ecoscore. De Vlaamse overheid gaat nu een overgangsregeling formuleren. Ook zal men hierover de diverse importeurs en leasemaatschappijen informeren.

Bron: Autoleasewereld