Dat meldt de website ZERauto. Er nemen zo’n 6.300 bestuurders van elektrische auto’s uit 21 grote Amerikaanse steden deel aan The EV Project. Zij rijden onder meer in volledig elektrische Nissans Leaf en Chevrolets Volt met range extender. Ecotality startte het project om zo meer inzicht te krijgen in het gebruik van de elektrische auto en bijbehorende oplaadapparatuur. Eén van de meest opvallende ontdekkingen is dat de respondenten steeds meer elektrische kilometers rijden. Colin Read, vice-president bij Ecotality: "Hoe langer bestuurders rijden in een EV, hoe vertrouwder elektrisch rijden aanvoelt. Ook is te zien dat EV-rijders steeds vaker opladen bij andere oplaadpalen dan de eigen thuislader. Of ze raken meer vertrouwd met opladen, of ze weten de oplaadpalen gewoonweg beter te vinden."

De Nissan Leaf-rijders die deelnemen aan het onderzoek leggen dagelijks gemiddeld 48,3 kilometer af. Ter vergelijking, een Amerikaanse brandstofauto rijdt dagelijks gemiddeld zo’n 46,5 kilometer. De deelnemende Chevrolet Volt-rijders leggen dagelijks 66,3 kilometer af, aldus het onderzoek.  

Vooral voor de oplaadgewoontes van de Amerikaans bestuurders van ev ‘s met range extender zijn opvallend. Recent Nederlands onderzoek van leasemaatschappij Arval en de NOS onder Opel Ampera-rijders deed het tegendeel vermoeden. De Nederlandse leaserijders die bij het onderzoek betrokken waren, zouden volgens Arval niet vaak genoeg opladen waardoor ze de opgestelde brandstofverbruiksnorm flink overschrijden.