De import van klassieke diesels is ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 50,2 procent afgenomen. Een constatering die lijnrecht indruist tegen de in sommige kringen heersende opvattingen van ‘duizenden diesels die op bestelling vanuit Duitsland worden aangevoerd.’ 

De FEHAC constateert dat het huidige fiscale beleid met betrekking tot de Motorrijtuigenbelasting voor klassiekers dat op 1 januari 2012 is ingegaan – conform de Motie Van Vliet – een sterke daling van de import van klassiekers tot gevolg heeft.

Het onafhankelijke bureau Global Automotive Consultancy bv heeft op basis van recente gegevens van VWE Trendweb becijferd dat de importdaling zich heeft versneld. Op basis van de importcijfers tot november 2012 is de naar 12 maanden geëxtrapoleerde importdaling in 2012 t.o.v. 2011 voor klassieke diesels 50,2%. De daling bij benzine auto’s bedraagt 37,1% De import van klassiekers op lpg is met 13,2% iets toegenomen. Ondanks dat is het relatieve aandeel lpg nog altijd gering.

De totale import van klassiekers is sterk afgenomen en in de mix naar brandstofsoort blijken de geïmporteerde klassiekers dus wezenlijk ‘groener’ te zijn geworden. Deze cijfers bevestigen het beeld dat de niet-liefhebbers hun belangstelling voor klassieke auto’s goeddeels verloren hebben.

Bron: Youngtimer-magazine