De import van klassieke diesels is ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 50,2 procent afgenomen. Een constatering die lijnrecht indruist tegen de in sommige kringen heersende opvattingen van ‘duizenden diesels die op bestelling vanuit Duitsland worden aangevoerd.’
De FEHAC constateert dat het huidige fiscale beleid met betrekking tot de Motorrijtuigenbelasting voor klassiekers dat op 1 januari 2012 is ingegaan – conform de Motie Van Vliet – een sterke daling van de import van klassiekers tot gevolg heeft.
Het onafhankelijke bureau Global Automotive Consultancy bv heeft op basis van recente gegevens van VWE Trendweb becijferd dat de importdaling zich heeft versneld. Op basis van de importcijfers tot november 2012 is de naar 12 maanden geëxtrapoleerde importdaling in 2012 t.o.v. 2011 voor klassieke diesels 50,2%. De daling bij benzine auto’s bedraagt 37,1% De import van klassiekers op lpg is met 13,2% iets toegenomen. Ondanks dat is het relatieve aandeel lpg nog altijd gering.
De totale import van klassiekers is sterk afgenomen en in de mix naar brandstofsoort blijken de geïmporteerde klassiekers dus wezenlijk ‘groener’ te zijn geworden. Deze cijfers bevestigen het beeld dat de niet-liefhebbers hun belangstelling voor klassieke auto’s goeddeels verloren hebben.
Bron: Youngtimer-magazine
Gelukkig de echte klassieker/youngtimerfans blijven over , en de hopelijk ziet de regering dit ook , dat het rijden van een oude liefhebbersauto een hobby is en niet om “goedkoop” in een bbelastingvrije auto is !
Het is goed om te lezen dat het aantal geimporteerde diesels afneemt, maar dat is geen 50%. 8484 diesels in 2011 en 5648 diesels in 2012 is een daling van 2836 stuks. Als je 2011 op 100 zet is 2836/8484*100 33,4%
Deze regering ziet helaas niets. Die schijnt nog niet eens in staat te zijn de consequenties te overzien van haar eigen ondoordachte plannen die continue voor schade zorgen. Indirect door voor nog meer onduidelijkheid te zorgen dan we al hadden voor de verkiezingen. Direct door domme plannen zoals het de nek omdraaien van de oldtimerbranche onder valse voorwendselen. Het milieu zal er niet bij gebaat zijn en zelfs zal blijken dat er geen extra euro voor de schatkist overblijft.Hoeveel meer schade gaan ze nog aanrichten ?
In Den Haag zitten een stel sukkels die niet weten wat een land aansturen inhoud, voer voor alle mensen met een klassieker/ young/oldtimer een 60 dagen kaart in, en laat deze mensen genieten van een stukje historie! en allen die een oud voertuig gebruiken voor alledaags, deze gewoon laten betalen zoals, want bij dezen mensen gaat het niet om de klassieker!
bla bla bla en wat is de definite van een echte lief hebber? ooh w8 dat zijn jullie stelletje egoisten.