Dat meldt de gespecialiseerde website ZERauto. In 2013 komen er ongeveer veertig nieuwe elektrische modellen op de markt, aanmerkelijk meer dan vorig jaar. Eerder viel al op dat autofabrikanten komende jaren vooral de plug-in hybride omarmen.  Pike Research constateert dat investeren in nieuw opgestarte bedrijven die elektrische auto’s maken is uit, maar geld steken in nieuwe accu’s is in. Verwacht wordt dat de investeringen in elektrische mobiliteit zich in het voor ons liggende jaar zullen verplaatsen naar batterijcomponenten. Met name chemiebedrijven als Dow Energy Materials en BASF zullen blijven investeren in onderzoek naar en ontwikkeling van anode-, kathode- en elektrolietmateriaal. Bovendien zullen de gevestigde spelers in toenemende mate concurrentie te verduren krijgen van kleinere bedrijven en start-ups. Ook autofabrikanten investeren steeds vaker in accutechniek, zoals BMW en Toyota.
Pike Research verwacht dat komend jaar zo’n drieënhalf duizend brandstofcelauto’s in gebruik worden genomen. Toyota, Daimler, Hyundai en Honda gaan die auto’s verkopen, ook al zullen we ze vooral terugzien in testprojecten bij grote zakelijke wagenparken. De Duitse autobedrijven bleven tot op heden achter bij de Japanse en Amerikaanse concurrenten op het gebied van elektrisch vervoer. In 2013 zullen Duitse fabrikanten ten minste zeven elektrische modellen lanceren, waarmee de markt voor elektrisch vervoer een flinke impuls krijgt. Een goed voorbeeld is de activiteit van BMW want komend jaar komt die met de elektrische i3. De onderzoekers van Pike Research voorspellen dat in 2013 in toenemende mate verschillende laadsnelheden worden geïntroduceerd waarmee de grens tussen laden en snelladen vervaagt. Aan de ene kant zullen bedrijven kiezen voor de vaak goedkopere oplossingen voor normaal laden, terwijl aan de andere kant een Amerikaanse autobouwer als Tesla start met de uitrol van een netwerk van snelladers.
Om elektrisch rijden te laten slagen, is meer nodig dan alleen een uitgebreid netwerk van oplaadpunten op strategische locaties. Ook de infrastructuur voor de communicatie die bestuurders naar de oplaadpunten moet begeleiden en een automatisch betalingssysteem voor de afgenomen stroom is noodzakelijk. Maar dat wordt langzaamaan realiteit in Europa, het doel is om in 2015 een Europees systeem werkend te hebben. IBM test in Ierland een smartgrid voor het managen van de oplaadpunten en het verrekenen van betalingen van alle gebruikers met één enkele oplaadpas. Vergelijkbare projecten krijgen vorm in Portugal, Denemarken Spanje. Ook het Amsterdamse The New Motion werkt hard aan een slim netwerk, het zogenoemde love-to-load netwerk.
In de transportsector wint aardgas aan populariteit als gevolg van de omvangrijke wereldwijde vondsten van schaliegas. Hierdoor is de prijs van aardgas snel gedaald. Omdat aardgasauto’s veelal ook in de stedelijke milieu-zones mogen rijden, zal de aandacht voor elektrische vrachtauto’s snel verminderen, verwacht Pike Research.
Verder voorspelt Pike Research nog een toename in populariteit van elektrische fietsen. Zo zal de markt in de Verenigde Staten met vijftig procent groeien. Wereldwijd zal de markt groeien met zo’n tien procent, waarmee het totaal aantal te verkopen elektrische fietsen zou uitkomen op zo 33 miljoen stuks. (bron: ZERauto)