Acea, de associatie van Europese automobielfabrikanten, stelt dat dit deels komt door de dalende verkoopcijfers als gevolg van de economische crisis. Maar het komt voor een belangrijk deel óók door de traagheid van het proces waarmee normen voor opladen worden opgesteld en door fragmentatie van de interne markt omdat verschillende incentives op verschillende plaatsen niet worden gecoördineerd. Verder is er geen gerichte steun voor R&D en er is geen heldere eensluidende visie op de infrastructuur. Met deze verwijten komt Ivan Hodac, de secretaris van Acea die kantoor houdt in Brussel. "E-mobiliteit kan een onderdeel zijn van de duurzame mobiliteitsoplossingen voor de lange termijn. Maar we hebben wel de goede randvoorwaarden nodig om het werkelijk van start te laten gaan. E-mobiliteit kan alleen succesvol worden als er volledige samenwerking is tussen alle betrokken partijen zoals de energiemaatschappijen, de aannemers, de netbeheerders, standaardisatieorganisaties en de autoindustrie. En dat zij de volledige steun krijgen van de nationale overheden en van Europa."

Standaardisering van de verbinding tussen het stroomnet en de auto is een van de essentiële eisen om e-mobiliteit aan een behoorlijk marktaandeel te helpen. Dat levert namelijk voorspelbaarheid op voor investeerders en maakt schaalgrootte realiseerbaar waardoor de kosten voor alle belanghebbenden dalen. Bovendien is het essentieel voor de acceptatie bij de consument. De autoindustrie heeft al meerdere keren met nadruk gevraagd om één enkele stekker voor het opladen van auto’s, die past in zowel de auto als in het stopcontact. De fabrikanten zijn vorig jaar al akkoord gegaan met een gezamenlijk voorstel  voor een Europees oplaadsysteem. Maar de industrie zegt ‘erg bezorgd’ te zijn door het gebrek aan voortgang bij de samenstelling van de randvoorwaarden. De autoindustrie zou onder meer om deze reden zijn positie op het gebied van elektrisch oplaadbare auto’s (plug-ins) hebben herzien en zijn verwachtingen naar beneden hebben bijgesteld. Acea zegt dat het nu verwacht dat in het komende decennium tussen de twee en acht procent van de nieuw verkochte auto’s plug-ins zullen zijn, maar met grote verschillen tussen de diverse fabrikanten .