De maatregelen zijn aangekondigd door Leung Chun-ying, de bestuurder van de stad die zeven miljoen inwoners telt. Hij strijdt tegen hoge grondprijzen, het gebrek aan betaalbare woningen en de slechte luchtkwaliteit. De subsidies zijn bedoeld voor de eigenaren van tachtigduizend oude bedrijfsauto’s en bussen die niet voldoen aan de Euro 3-norm. Men zal beginnen met een cash-for-clunkers regeling om voertuigen van vijftien jaar van de weg te krijgen. Er zal ook een limiet van vijftien jaar worden ingesteld voor ‘alle nieuwe voertuigen’ ingesteld, waarschijnlijk doelt men hier ook op bedrijfswagens en bussen. Men gaat bovendien kijken naar de uitstoot van de scheepvaart, die verantwoordelijk zou zijn voor ongeveer een derde deel van de doden in Hong Kong ten gevolgen van luchtvervuiling.

David Pilling, correspondent van Financial Times in Hong Kong, schrijft dat hij vanaf zijn kantoor de omliggende bergen slechts vaag kan zien door een melkachtige waas. Gezien vanaf de haven van Hong Kong verdwijnt het land in een erwtensoepachtige deken van gif. De wereld richt zich momenteel op de totaal verpeste lucht die hele steden op het Chinese vaste land opslokt. Afgelopen week was de luchtvervuiling in de provincie Zhejiang zo erg dat een brand in een fabriek drie uur lang niet eens werd opgemerkt. Zelfs vice-premier Li Keqiang gaf toe dat de regering in Beijing toch iets zal moeten doen aan de luchtvervuiling die door wetenschappers uit de VS werd omschreven als ‘crazy bad’.

Zo erg is de vervuiling in Hong Kong niet, aldus Pilling, maar dat zegt niet veel. Want de voormalige Britse kolonie is een net zo giftige omgeving om te leven en om kinderen te laten opgroeien. De stad is zijn industriële fase voorbij en probeert zich te specialiseren in bankieren en toerisme. Het gemiddeld inkomen is hoog en de stad heeft eigenlijk geen excuus voor de mate van luchtvervuiling. Inderdaad, men heeft last van vervuiling die komt overwaaien van energiecentrales en fabrieken uit de provincie Guangdong, maar vele daarvan zijn eigendom van industriëlen uit Hong Kong. Maar de stad zelf blijkt verantwoordelijk voor veel vervuiling. Een studie van de Technische Universiteit van Hong Kong ontdekte dat van de 324 ernstige smogdagen bleek dat tijdens 192 dagen (56 procent) lokale uitstoot de belangrijkste oorzaken was. "Dat haalde het argument onderuit dat men er niets aan kon doen omdat het allemaal van buiten de grens kwam", aldus de wetenschapper Anthony Hedley die al jaren studie doet naar het verband tussen luchtvervuiling en gezondheid. Uit een rapport zou blijken dat de luchtvervuiling in Hong Kong in 2012 zou hebben geleid tot drieduizend vroegtijdige sterfgevallen en zeven miljoen doktersbezoeken. (bron: Financial Times)