Het rapport van de PBL stelt dat oldtimers moeten geweerd uit milieuzones in elke bebouwde kom en het was aanleiding om de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers ter discussie te stellen.

De FEHAC betreurt de kwaliteit van het rapport en heeft er met hulp van onafhankelijke deskundigen gehakt van gemaakt. Zo stelt de FEHAC dat het aantal kilometers dat oldtimers rijden veel te hoog wordt ingeschat.

Het PBL nam de cijfers van oldtimers die dagelijks gebruikt worden als norm voor alle oldtimers en komt daarmee op anderhalf miljard kilometers per jaar. Volgens de FEHAC gaat het echter om één miljard kilometer, liefst een derde minder. Veel berekeningen in het rapport zijn daarom onjuist, zoals de uitstoot van NOx en partikels.

De FEHAC heeft verder ook kritiek op het feit dat het PBL de uitstoot van NOx en partikels alleen afzet tegen het totaal van personenauto’s en niet tegen het totaal van het wegverkeer. Vrachtwagens en bussen worden onterecht buiten de cijfers gelaten.

De FEHAC komt tot de conclusie dat het effect van oldtimers op de luchtkwaliteit in ons land zeer gering is. De organisatie betreurt het dat een PBL-rapport van deze kwaliteit heeft geleid tot discussie over de MRB-vrijstelling. In de oldtimerwereld is daardoor grote onzekerheid ontstaan over de toekomst en die heeft al geleid tot grote schade bij bedrijven die oldtimer-liefhebbers helpen bij het in stand houden van hun voertuig.

De FEHAC benadrukt overigens weer dat het geen voorstander is van het gebruik van een oldtimer als dagelijks vervoermiddel. Voor de volledige reactie van de FEHAC op het PBL-rapport klikt u HIER.