Consultantsbureau Horváth & Partners deed het onderzoek samen met Strascheg Institute for Innovation and Entrepreneurship (SIIE) van EBS Business School. Men ondervroeg 280 experts uit de autowereld en de energiesector. Zeventig procent van de ondervraagden is van mening dat de elektrische auto het aantal van een miljoen zal overtreffen in 2020. Voorts zal het aandeel van de hybride aandrijvingen in 2020 ongeveer acht procent zijn, wat op een bestand van 47 miljoen auto’s in Duitsland dus zal gaan om ongeveer vier miljoen stuks. Met 3,9 procent (ongeveer 1,8 miljoen stuks) volgen de elektrische auto’s, waartoe men ook de plug-ins rekent. De auto’s met brandstofcellen voorspelt men een aandeel van 1,3 procent, wat neerkomt op zeshonderdduizend voertuigen. Als we dan ook nog gasaandrijving meetellen, komt het geheel van  ‘alternatieve aandrijvingen’ op achttien procent – ongeveer 8,4 miljoen auto’s in 2020.

Deze positieve uitkomsten zijn verrassend. Meer dan de helft van de ondervraagde ondernemingen hebben aangegeven actief bezig te zijn met de veranderingen in de automobiliteit, terwijl maar 27 procent zich afwachtend en terughoudend opstelt. Ondanks de geringe actieradius en  lage verkoopcijfers van de ev’s ziet Horváth & Partners een grote dynamiek  rondom e-mobiliteit. ‘De elektrische auto wordt vooral ingezet als tweede auto en als auto voor de korte afstand. Daarin zit een groot potentieel’, schrijft energieconsultant Matthias Deeg van Horváth.

Momenteel zijn er nog verschillende factoren die elektromobiliteit in de weg staan. Enerzijds zijn de kosten van de auto’s te hoog, anderzijds is de noodzaak voor energiemaatschappijen om een laadinfrastructuur op te zetten niet dringend genoeg. Maar ondanks de problemen verwachten de experts een duidelijke verandering in mobiliteitsgedrag . Dat zou volgens de onderzoekers niet alleen worden veroorzaakt door het aanbod van elektrische auto’s. Met name ook de moderne carsharing-concepten zouden hiervoor van grote betekenis zijn. (bron: KFZ Betrieb)