Dat maakte de Duitse autoproducent vandaag bekend. De systemen worden ontwikkelend voor nieuwe elektrische auto’s (met brandstofcel) die vanaf 2017 op de markt moeten verschijnen.

In totaal moeten er in dat jaar minstens 100.000 elektrische "brandstofcel auto’s" van het nieuwe type klaar zijn voor de verkoop. De brandstofsystemen combineren waterstof en zuurstof, wat elektriciteit oplevert die de auto’s kan laten rijden. De enige uitstoot daarvan is water. In tegenstelling tot elektrische auto’s die op batterijen werken, is de afstand die een dergelijke wagen af kan leggen nagenoeg gelijk aan die van een auto met een traditionele benzinemotor. Ook het tanken duurt veel korter dan bij de elektrische auto’s die op accu’s rijden.

Ford en Daimler hadden al een joint venture opgericht voor nieuwe technologiën, maar daar stapt Nissan niet bij in. De contractonderhandelingen daarvoor zouden teveel tijd kosten. Vorige week kondigden BMW en Toyota aan ook samen te gaan werken op het gebied van nieuwe autotechnieken. Zij gaan zich meer toespitsen op lichte materialen en hybride-aangedreven motoren.