De accu van de Smart electric drive is afkomstig van ‘Deutsche ACCUmotive’, de joint venture tussen Daimler en Evonik Industries. De lithium-ion accu heeft een capaciteit van 17,6 kWh, goed voor maximaal 145 kilometer emissievrij stadsverkeer. Bij een volledig lege accu bedraagt de oplaadtijd maximaal zeven uur aan een huishoudelijk stopcontact. Wanneer wordt gebruikgemaakt van het aanbevolen laadstation (de wallbox, tegen meerprijs) kan het opladen afhankelijk van de voertuiguitvoering (met of zonder 22kW-lader) en het netwerk worden gereduceerd ongeveer één uur.
De uitvoering van de Fortwo ed bevat onder meer de volledig automatische airco met pre-conditioning. Hiermee kan de auto op een geprogrammeerde vertrektijd automatisch worden voorgekoeld of voorverwarmd, tenminste als de auto is ingeplugd. Nieuw is de mogelijkheid om de pre-conditioningfunctie via internet of smartphone zelf op elk gewenst tijdstip te starten. De boordcomputer, die in de e-Smart standaard is, geeft de resterende actieradius weer. Op twee ronde tellers kan de oplaadtoestand van de accu en de verbruikte of de gerecupereerde (teruggewonnen) energie worden afgelezen.
In Nederland is de Smart Fortwo electric drive al enige tijd ingezet voor car2go, het autodeelsysteem met een volelektrische vloot in Amsterdam. Sinds eind 2011 zette car2go in Amsterdam driehonderd elektrische Smarts in.