De beroemde Amerikaanse krant schrijft dat de verkoopcijfers ‘bepaald niet sensationeel’ zijn (ca. 7,5 duizend eenheden op de weg) maar dat in het afgelopen jaar de verkoop is verachtvoudigd en in de steden verschijnen overal oplaadpunten. ‘In dit kleine land (honderd mijl van oost naar west) is verandering op komst, de benzine kost er zo’n 8,5 dollar per gallon en er is een lange traditie van milieuactivisme.’ De Nederlander Patrick Langevoort komt in het artikel aan het woord. Hij kreeg twee jaar geleden een elektrische auto van de zaak. In het begin ging het ev-rijden niet goed – onder meer door het gebrek aan actieradius en oplaadgelegenheden. Hij ervoer ook de onplezierige kanten van lage temperatuur, die is van grote invloed op de accucapaciteit. Maar nu ev’s populairder worden in Nederland, krijgen de berijders meer ervaring en veranderen hun rijgedrag en gewoonten terwijl het netwerk van oplaadpunten zich over het hele land verder verspreid. "Ik was altijd een echte petrol head. Maar ik heb m’n benzineauto verkocht", zegt Langevoort in New York Times.    

‘Net als andere Europese landen als Denemarken stimuleert Nederland het gebruik van ev’s sterk op diverse manieren. De aanleg van het oplaadnetwerk in steden en langs snelwegen wordt door de overheid ontwikkeld en kopers van ev’s krijgen veel belastingvoordeel.  De stad Amsterdam biedt ev-rijders ook nog gratis parkeergelegenheid en gratis stroom voor het opladen.  Bovendien worden automobilisten aangetrokken door promotionele lease en lagere operationele kosten, wat de ev concurrerend maakt op het vlak van tco over de hele levenscyclus. Tel alles bij elkaar op, en Nederland is de belangrijkste ev-markt van Europa geworden’, aldus The New York  Times. (bron: NYT / Autoblog Green)