Audi kiest plug-in hybrid als toekomststrategie

Audi introduceert op de Salon van Genève de A3 e-tron. Deze plug-in hybrid is volgens de fabrikant een ‘realistisch voorproefje’ van de manier waarop Audi de toekomst van mobiliteit gaat invullen.

Het elektrificeren van aandrijflijnen, vooral via plug-in hybride technologie speelt een hoofdrol in Audi’s toekomststrategie. De Audi A3 e-tron maakt gebruik van een gemodificeerde 1.4 TFSI benzinemotor (110kW). De elektromotor (75 kW) is via een speciale koppeling aan de motor verbonden. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 150 kW en het maximale koppel 350 Nm. Volgens de ECE-norm (voor plug-in hybrides) komt het verbruik uit op 1,5 l/100 km (35 gram CO2 per km).

De vraag is natuurlijk hoe reëel die ECE-norm voor plug-in hybrides is, maar dat geldt voor alle plug-ins. De A3 e-tron kent drie aandrijfmogelijkheden: uitsluitend met benzinemotor, uitsluitend met elektromotor of de hybride-modus waarin de motoren samenwerken. In elektrische modus is de auto goed voor een actieradius van maximaal vijftig kilometer. Op het moment dat de bestuurder het gaspedaal loslaat, worden beide motoren uitgeschakeld (gliding).  Om zijn credo ‘Voorsprong door Techniek’ blijvend gestalte te doen, investeert Audi in de periode 2011 tot en met 2015 ruim 11,5 miljard euro in nieuwe producten.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Audi kiest plug-in hybrid als toekomststrategie - Automobielmanagement.nl

Audi kiest plug-in hybrid als toekomststrategie

Audi introduceert op de Salon van Genève de A3 e-tron. Deze plug-in hybrid is volgens de fabrikant een ‘realistisch voorproefje’ van de manier waarop Audi de toekomst van mobiliteit gaat invullen.

Het elektrificeren van aandrijflijnen, vooral via plug-in hybride technologie speelt een hoofdrol in Audi’s toekomststrategie. De Audi A3 e-tron maakt gebruik van een gemodificeerde 1.4 TFSI benzinemotor (110kW). De elektromotor (75 kW) is via een speciale koppeling aan de motor verbonden. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 150 kW en het maximale koppel 350 Nm. Volgens de ECE-norm (voor plug-in hybrides) komt het verbruik uit op 1,5 l/100 km (35 gram CO2 per km).

De vraag is natuurlijk hoe reëel die ECE-norm voor plug-in hybrides is, maar dat geldt voor alle plug-ins. De A3 e-tron kent drie aandrijfmogelijkheden: uitsluitend met benzinemotor, uitsluitend met elektromotor of de hybride-modus waarin de motoren samenwerken. In elektrische modus is de auto goed voor een actieradius van maximaal vijftig kilometer. Op het moment dat de bestuurder het gaspedaal loslaat, worden beide motoren uitgeschakeld (gliding).  Om zijn credo ‘Voorsprong door Techniek’ blijvend gestalte te doen, investeert Audi in de periode 2011 tot en met 2015 ruim 11,5 miljard euro in nieuwe producten.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding