Mitsubishi heeft vijfhonderd elektrische auto’s geleverd aan de regering en er is een incentive-plan voor potentiële kopers. "De tijd is rijp om verder te gaan op het gebied van elektrische mobiliteit. We hebben bewezen dat er echte mogelijkheden zijn  om een netwerk te kunnen opzetten in een land. Er zijn geen technische hindernissen", aldus Jarmo Tuisk, de manager die het netwerk heeft opgezet. Esland en andere landen zien een slechte acceptatie van de elektrische auto vanwege de hoge prijzen en de kleine actieradius. Het netwerk van snelladers die op strategische plekken zijn geplaatst langs de wegen en in de steden zou ervoor moeten zorgen dat de berijders van ev’s zich geen zorgen hoeven te maken over de laadmogelijkheden. Het systeem voorziet ook in een landelijk uniform betaalsysteem.   

Estland is ongeveer 1,2 keer zo groot als Nederland maar telt slechts 1,25 miljoen inwoners. Er rijden momenteel iets meer dan zeshonderd ev’s waarvan er dus vijfhonderd worden gebruikt door overheden en honderd door privépersonen en bedrijven. Dat betekent in Esland dat er één elektrische auto op duizend auto’s is. In Noorwegen is dat vier stuks per duizend in Nederland is het 0,6 stuks per duizend. Manager Tuisk is nog niet zo heel erg ambitieus in zijn doelstelling, want hij hoopt dat door het aangelegde netwerk in zijn land het aantal privépersonen en bedrijven dat een ev rijdt zal toenemen ‘van honderd naar tweehonderd’.    

De 165 opladers zijn gemaakt en geïnstalleerd door ABB.