Extreem zuinig voertuig haalt 1 op 600 (filmpje)

Studenten Autotechniek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) hebben een waterstofaangedreven voertuig ontwikkeld met een brandstofverbruik van 1 op 600.

Team HAN Hydromotive van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) heeft een kentekenaanvraag ingediend bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voor het zelfgebouwde voertuig waarmee zij dit jaar meedoen aan de Shell Eco-marathon. Wanneer het voertuig door de keuring komt, mogen zij hiermee in 2014 op de openbare weg. Het waterstofvoertuig van de studenten Autotechniek, de Arval Inspire II, realiseert een brandstofverbruik van minstens 1 op 600.

Op het stadhuis van Rotterdam werd afgelopen vrijdag het officiële startsein voor de Shell Eco-marathon 2013 gegeven. Naast de presentatie van de plannen en de activiteiten die dit jaar tijdens dit vierdaagse duurzaamheidsfestival worden georganiseerd, kregen de twee deelnemende teams uit Nederland, HAN Hydromotive en TU/ecomotive van de TU Eindhoven, de gelegenheid om hun kentekenaanvraag toe te lichten. Beide teams hebben de ambitie met hun voertuigen de openbare weg op te gaan. Door zich in het straatbeeld te laten zien, onderstrepen de teams dat extreem zuinig rijden -op waterstof- niet langer iets van de toekomst is.

Om voor een kenteken in aanmerking te komen, moet het voertuig aan een groot aantal veiligheidseisen voldoen. Hiermee dient in het ontwerp rekening te worden gehouden. Elk voorschrift, bijvoorbeeld met betrekking tot een ontwasemingssysteem of de plaats en hoogte van de koplampen, heeft direct gevolgen voor het brandstofverbruik en dus ook voor de prestatie van het voertuig tijdens de Shell Eco-marathon. De RDW is zeer betrokken bij dit project en voorziet beide teams van adviezen.

Het team HAN Hydromotive bestaat uit studenten van de bacheloropleiding Autotechniek van de HAN. In gespecialiseerde subteams werken zij samen om tot tastbare resultaten te komen. Het team nam al in 2012 deel aan de Shell Eco-marathon met de Arval Inspire I: een vierwielig voertuig op waterstof dat sinds vorig jaar verder is geïnnoveerd. Binnenkort wordt de volledig nieuwe opvolger gepresenteerd, de Arval Inspire II.

De Shell Eco-marathon wordt dit jaar van 15 tot en met 19 mei op een stratencircuit rondom de Ahoy in Rotterdam gehouden. HAN Hydromotive komt, net als vorig jaar, uit in de Urban Concept-klasse.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Top gedaan mannen van de HAN. Jullie zetten je opleiding en Nederland op de kaart met zulke innovatieve acties. Onze branche kan trots zijn op jullie!

Geplaatst door: Aart van de Peut Vallei Auto Groep op
Extreem zuinig voertuig haalt 1 op 600 (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Extreem zuinig voertuig haalt 1 op 600 (filmpje)

Studenten Autotechniek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) hebben een waterstofaangedreven voertuig ontwikkeld met een brandstofverbruik van 1 op 600.

Team HAN Hydromotive van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) heeft een kentekenaanvraag ingediend bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voor het zelfgebouwde voertuig waarmee zij dit jaar meedoen aan de Shell Eco-marathon. Wanneer het voertuig door de keuring komt, mogen zij hiermee in 2014 op de openbare weg. Het waterstofvoertuig van de studenten Autotechniek, de Arval Inspire II, realiseert een brandstofverbruik van minstens 1 op 600.

Op het stadhuis van Rotterdam werd afgelopen vrijdag het officiële startsein voor de Shell Eco-marathon 2013 gegeven. Naast de presentatie van de plannen en de activiteiten die dit jaar tijdens dit vierdaagse duurzaamheidsfestival worden georganiseerd, kregen de twee deelnemende teams uit Nederland, HAN Hydromotive en TU/ecomotive van de TU Eindhoven, de gelegenheid om hun kentekenaanvraag toe te lichten. Beide teams hebben de ambitie met hun voertuigen de openbare weg op te gaan. Door zich in het straatbeeld te laten zien, onderstrepen de teams dat extreem zuinig rijden -op waterstof- niet langer iets van de toekomst is.

Om voor een kenteken in aanmerking te komen, moet het voertuig aan een groot aantal veiligheidseisen voldoen. Hiermee dient in het ontwerp rekening te worden gehouden. Elk voorschrift, bijvoorbeeld met betrekking tot een ontwasemingssysteem of de plaats en hoogte van de koplampen, heeft direct gevolgen voor het brandstofverbruik en dus ook voor de prestatie van het voertuig tijdens de Shell Eco-marathon. De RDW is zeer betrokken bij dit project en voorziet beide teams van adviezen.

Het team HAN Hydromotive bestaat uit studenten van de bacheloropleiding Autotechniek van de HAN. In gespecialiseerde subteams werken zij samen om tot tastbare resultaten te komen. Het team nam al in 2012 deel aan de Shell Eco-marathon met de Arval Inspire I: een vierwielig voertuig op waterstof dat sinds vorig jaar verder is geïnnoveerd. Binnenkort wordt de volledig nieuwe opvolger gepresenteerd, de Arval Inspire II.

De Shell Eco-marathon wordt dit jaar van 15 tot en met 19 mei op een stratencircuit rondom de Ahoy in Rotterdam gehouden. HAN Hydromotive komt, net als vorig jaar, uit in de Urban Concept-klasse.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Top gedaan mannen van de HAN. Jullie zetten je opleiding en Nederland op de kaart met zulke innovatieve acties. Onze branche kan trots zijn op jullie!

Geplaatst door: Aart van de Peut Vallei Auto Groep op