Discussie over koudemiddel houdt aan

De eindstreep lijkt in zicht voor de discussie die autofabrikant Daimler vorig najaar aanzwengelde over het nieuwe koudemiddel R1234yf. De Europese Commissie heeft laten weten dat de Duitse autosector niet hoeft te rekenen op een (tijdelijk) pardon.

Wanneer de invoering onherroepelijk is, blijft evenwel koffiedik kijken. In een brief aan de Duitse regering schrijven de Brusselse autoriteiten weliswaar dat opschorten er niet bij is, maar noemen ze geen harde deadline.

Mercedes opende vorig jaar september de discussie. Het merk hield (en houdt) vooralsnog vast aan het inmiddels verboden R134a. Uit een eigen test, die beoogde de werkelijke rijsituatie na te bootsen, zou zijn gebleken dat R1234yf vlam kan vatten en het voertuig in lichterlaaie kan zetten. Zowel Daimler als Audi stapte eind 2012 uit de expertgroep van de SAE. Deze mondiale organisatie van auto-ingenieurs verzorgt onder meer de veiligheidstest van het nieuwe koudemiddel. Het Duitse vakblad Automobilwoche meldde recentelijk dat BMW op de drempel van een vertrek zou staan. De fabrikanten vinden dat de SAE te zeer uitgaat van aannames, zonder deugdelijke statistische onderbouwing. De resultaten van het onderzoek zijn te dun, aldus een woordvoerder van Daimler.

Onlangs echter kwam de SAE met de uitslag van een hernieuwde test. Het resultaat: R1234yf is net zo veilig als iedere andere vloeistof onder de motorkap. Alleen bij een "extreme, uiterst onwaarschijnlijke combinatie van factoren" zou het goedje mogelijk in brand kunnen vliegen. In de SAE-werkgroep zitten dertien autofabrikanten: Daimler, Audi, BMW, Fiat/Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mazda, PSA, Renault en Toyota. Eerder liet GM weten zich te zullen bekeren tot R1234yf, dat wordt gefabriceerd door DuPont en Honeywell.

Wegens leveringsproblemen van R1234yf had de Commissie het verbod op  R134a aanvankelijk verschoven naar begin 2013. Verder uitstel komt er echter niet, getuige de Brusselse brief, ondanks de ondersteuning van Mercedes door de Duitse brancheorganisatie VDA en de regering.

Het nieuwe koudemiddel beoogt milieuvriendelijker te zijn dan zijn voorganger. Het heeft jaren geduurd eer de autofabrikanten het eens waren over de ‘groene’ opvolger, die voldoet aan de strengere Europese milieunormen met betrekking tot global warming. Bijkomend voordeel van R1234yf is dat het in bestaande airco-installaties kan fungeren zonder grote constructieve aanpassingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Discussie over koudemiddel houdt aan - Automobielmanagement.nl

Discussie over koudemiddel houdt aan

De eindstreep lijkt in zicht voor de discussie die autofabrikant Daimler vorig najaar aanzwengelde over het nieuwe koudemiddel R1234yf. De Europese Commissie heeft laten weten dat de Duitse autosector niet hoeft te rekenen op een (tijdelijk) pardon.

Wanneer de invoering onherroepelijk is, blijft evenwel koffiedik kijken. In een brief aan de Duitse regering schrijven de Brusselse autoriteiten weliswaar dat opschorten er niet bij is, maar noemen ze geen harde deadline.

Mercedes opende vorig jaar september de discussie. Het merk hield (en houdt) vooralsnog vast aan het inmiddels verboden R134a. Uit een eigen test, die beoogde de werkelijke rijsituatie na te bootsen, zou zijn gebleken dat R1234yf vlam kan vatten en het voertuig in lichterlaaie kan zetten. Zowel Daimler als Audi stapte eind 2012 uit de expertgroep van de SAE. Deze mondiale organisatie van auto-ingenieurs verzorgt onder meer de veiligheidstest van het nieuwe koudemiddel. Het Duitse vakblad Automobilwoche meldde recentelijk dat BMW op de drempel van een vertrek zou staan. De fabrikanten vinden dat de SAE te zeer uitgaat van aannames, zonder deugdelijke statistische onderbouwing. De resultaten van het onderzoek zijn te dun, aldus een woordvoerder van Daimler.

Onlangs echter kwam de SAE met de uitslag van een hernieuwde test. Het resultaat: R1234yf is net zo veilig als iedere andere vloeistof onder de motorkap. Alleen bij een "extreme, uiterst onwaarschijnlijke combinatie van factoren" zou het goedje mogelijk in brand kunnen vliegen. In de SAE-werkgroep zitten dertien autofabrikanten: Daimler, Audi, BMW, Fiat/Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mazda, PSA, Renault en Toyota. Eerder liet GM weten zich te zullen bekeren tot R1234yf, dat wordt gefabriceerd door DuPont en Honeywell.

Wegens leveringsproblemen van R1234yf had de Commissie het verbod op  R134a aanvankelijk verschoven naar begin 2013. Verder uitstel komt er echter niet, getuige de Brusselse brief, ondanks de ondersteuning van Mercedes door de Duitse brancheorganisatie VDA en de regering.

Het nieuwe koudemiddel beoogt milieuvriendelijker te zijn dan zijn voorganger. Het heeft jaren geduurd eer de autofabrikanten het eens waren over de ‘groene’ opvolger, die voldoet aan de strengere Europese milieunormen met betrekking tot global warming. Bijkomend voordeel van R1234yf is dat het in bestaande airco-installaties kan fungeren zonder grote constructieve aanpassingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding