Eerste Hyundai ix35 brandstofcelauto geproduceerd

Deze week is het eerste exemplaar van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell van de band gerold in Ulsan in Korea. Hyundai is de eerste autofabrikant ter wereld die een brandstofcelauto commercieel inzet.

De eerste Hyundai ix35 FCEV (fuel cell electric vehicle) verliet de productielijn van Plant No. 5. "Met de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell speelt Hyundai een leidende rol in de realisatie van een emissievrije toekomst", vindt Eok Jo Kim, vice chairman van Hyundai Motor Company. "De auto laat zien dat brandstofceltechnologie voor dagelijks gebruik geen droom meer is maar realiteit." De eerste serie van zeventien Hyundai’s ix35 met een brandstofcelauto is bestemd voor zakelijk gebruikers in de Deense hoofdstad Kopenhagen, een van de meest milieuvriendelijke steden ter wereld. Kopenhagen streeft ernaar in 2025 geen uitstoot van koolstoffen meer te hebben. In de toekomst worden daarom nog meer Hyundai ix35 FCEV geleverd. Ook de Zweedse stad Skåne krijgt per direct de beschikking over enkele Hyundai brandstofcelauto’s. Deze zomer arriveren ook de eerste Hyundai’s ix35 FCEV in Nederland. Deze zijn bedoeld voor innovatieve bedrijven, ministeries en gemeenten. Vanaf april lanceert Hyundai in Nederland enkele evenementen om de auto onder de aandacht te brengen.

Op dit moment zijn er maar twee waterstoftankstations (350 bar) in Nederland, in Arnhem en in Amsterdam. Rotterdam volgt begin 2014 – hier wordt een 700 bar tankstation gerealiseerd. Er zijn plannen voor dergelijke tankstations in Arnhem, Capelle aan den IJssel, Zwolle en Helmond. Tot en met 2015 gaat Hyundai duizend waterstofauto’s bouwen die zowel door particulieren als door bedrijven geleased kunnen worden. De focus ligt op Europa, aangezien de Europese Unie investeert in de infrastructuur voor waterstof en de bouw van waterstoftankstations ondersteunt. Ook Nederland wil hierin een actieve rol spelen. Minister Schultz van Haegen van infrastructuur en milieu trekt daarom een bedrag van vijf miljoen euro uit om waterstofrijden te stimuleren.

De toonaangevende autofabrikanten in Europa en de Verenigde Staten streven ernaar brandstofcelauto’s te gaan bouwen en een netwerk van waterstoftankstations te realiseren, om de markt voor te bereiden op de serieproductie van brandstofcelauto’s. Hyundai zegt deze fabrikanten een stap voor te zijn want in 2015, als de productiekosten van dit type auto zijn gereduceerd en het waterstofnetwerk verder is ontwikkeld, zal het merk beginnen met de productie van FCEV’s voor verkoop aan consumenten. De ix35 Fuel Cell is de vaandeldrager van het submerk Hyundai Blue Drive. De komst van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell valt min of meer samen met de overeenkomst die de G8-landen van de Europese Unie in 2009 sloten om de uitstoot van schadelijke koolwaterstoffen voor 2050 met tachtig procent terug te brengen.

De bestuurder van de waterstofauto hoeft zich niet druk te maken om de actieradius. Op een volle tank kan namelijk zeshonderd kilometer worden gereden. Bovendien duurt het tanken niet langer dan vier minuten. De waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell is het resultaat van veertien jaar testen en onderzoek in Hyundai’s brandstofcel r&d-centrum in Korea. De auto heeft inmiddels twee miljoen testkilometers onder dagelijkse omstandigheden in Europa, Korea en de VS gereden.  De waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell zal te zien zijn op de Autosalon van Genève vanaf 7 maart.

Eerste Hyundai ix35 brandstofcelauto geproduceerd - Automobielmanagement.nl

Eerste Hyundai ix35 brandstofcelauto geproduceerd

Deze week is het eerste exemplaar van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell van de band gerold in Ulsan in Korea. Hyundai is de eerste autofabrikant ter wereld die een brandstofcelauto commercieel inzet.

De eerste Hyundai ix35 FCEV (fuel cell electric vehicle) verliet de productielijn van Plant No. 5. "Met de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell speelt Hyundai een leidende rol in de realisatie van een emissievrije toekomst", vindt Eok Jo Kim, vice chairman van Hyundai Motor Company. "De auto laat zien dat brandstofceltechnologie voor dagelijks gebruik geen droom meer is maar realiteit." De eerste serie van zeventien Hyundai’s ix35 met een brandstofcelauto is bestemd voor zakelijk gebruikers in de Deense hoofdstad Kopenhagen, een van de meest milieuvriendelijke steden ter wereld. Kopenhagen streeft ernaar in 2025 geen uitstoot van koolstoffen meer te hebben. In de toekomst worden daarom nog meer Hyundai ix35 FCEV geleverd. Ook de Zweedse stad Skåne krijgt per direct de beschikking over enkele Hyundai brandstofcelauto’s. Deze zomer arriveren ook de eerste Hyundai’s ix35 FCEV in Nederland. Deze zijn bedoeld voor innovatieve bedrijven, ministeries en gemeenten. Vanaf april lanceert Hyundai in Nederland enkele evenementen om de auto onder de aandacht te brengen.

Op dit moment zijn er maar twee waterstoftankstations (350 bar) in Nederland, in Arnhem en in Amsterdam. Rotterdam volgt begin 2014 – hier wordt een 700 bar tankstation gerealiseerd. Er zijn plannen voor dergelijke tankstations in Arnhem, Capelle aan den IJssel, Zwolle en Helmond. Tot en met 2015 gaat Hyundai duizend waterstofauto’s bouwen die zowel door particulieren als door bedrijven geleased kunnen worden. De focus ligt op Europa, aangezien de Europese Unie investeert in de infrastructuur voor waterstof en de bouw van waterstoftankstations ondersteunt. Ook Nederland wil hierin een actieve rol spelen. Minister Schultz van Haegen van infrastructuur en milieu trekt daarom een bedrag van vijf miljoen euro uit om waterstofrijden te stimuleren.

De toonaangevende autofabrikanten in Europa en de Verenigde Staten streven ernaar brandstofcelauto’s te gaan bouwen en een netwerk van waterstoftankstations te realiseren, om de markt voor te bereiden op de serieproductie van brandstofcelauto’s. Hyundai zegt deze fabrikanten een stap voor te zijn want in 2015, als de productiekosten van dit type auto zijn gereduceerd en het waterstofnetwerk verder is ontwikkeld, zal het merk beginnen met de productie van FCEV’s voor verkoop aan consumenten. De ix35 Fuel Cell is de vaandeldrager van het submerk Hyundai Blue Drive. De komst van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell valt min of meer samen met de overeenkomst die de G8-landen van de Europese Unie in 2009 sloten om de uitstoot van schadelijke koolwaterstoffen voor 2050 met tachtig procent terug te brengen.

De bestuurder van de waterstofauto hoeft zich niet druk te maken om de actieradius. Op een volle tank kan namelijk zeshonderd kilometer worden gereden. Bovendien duurt het tanken niet langer dan vier minuten. De waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell is het resultaat van veertien jaar testen en onderzoek in Hyundai’s brandstofcel r&d-centrum in Korea. De auto heeft inmiddels twee miljoen testkilometers onder dagelijkse omstandigheden in Europa, Korea en de VS gereden.  De waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell zal te zien zijn op de Autosalon van Genève vanaf 7 maart.