Piëch: ontwikkeling XL1 heeft ‘beetje lang geduurd’

De grote patriarch van Volkswagen Group, Ferdinand Piëch, initieerde zo’n tien jaar geleden de een-literauto. De in Geneve voorgestelde XL1 is de derde ontwikkelingstrap in de strategie van Volkswagen op weg naar een laag brandstofverbruik. In Geneve zei Piëch tegen het Duitse vakblad Automobilwoche: “Het heeft allemaal een beetje lang geduurd.”

De reden daarvoor zou onder meer zijn dan zijn opvolger als ceo van Volkswagen, Bernd Pischetsrieder, de auto een stiefmoederlijke behandeling gaf waardoor het project nagenoeg tot stilstand kwam. Toen Martin Winterkorn in 2007 op zijn beurt de opvolger werd van Pischetsrieder, leidde dat al snel tot een nieuw leven voor het kostbare en prestigieuze project. Op de vraag aan Piëch of hij trots voelt bij de eerste productieversie die nu op de salon staat, zei hij: "Dat kan je pas zijn als hij ook wordt verkocht."

Ceo Winterkorn heeft aan de vooravond van de Salon van Geneve aangekondigd dat er eerst maar eens 250 exemplaren zullen worden gebouwd. Als er voldoende vraag is, zal de productie snel kunnen worden opgevoerd. Piëch heeft zijn persoonlijke exemplaar inmiddels al.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Piëch: ontwikkeling XL1 heeft ‘beetje lang geduurd’ - Automobielmanagement.nl

Piëch: ontwikkeling XL1 heeft ‘beetje lang geduurd’

De grote patriarch van Volkswagen Group, Ferdinand Piëch, initieerde zo’n tien jaar geleden de een-literauto. De in Geneve voorgestelde XL1 is de derde ontwikkelingstrap in de strategie van Volkswagen op weg naar een laag brandstofverbruik. In Geneve zei Piëch tegen het Duitse vakblad Automobilwoche: “Het heeft allemaal een beetje lang geduurd.”

De reden daarvoor zou onder meer zijn dan zijn opvolger als ceo van Volkswagen, Bernd Pischetsrieder, de auto een stiefmoederlijke behandeling gaf waardoor het project nagenoeg tot stilstand kwam. Toen Martin Winterkorn in 2007 op zijn beurt de opvolger werd van Pischetsrieder, leidde dat al snel tot een nieuw leven voor het kostbare en prestigieuze project. Op de vraag aan Piëch of hij trots voelt bij de eerste productieversie die nu op de salon staat, zei hij: "Dat kan je pas zijn als hij ook wordt verkocht."

Ceo Winterkorn heeft aan de vooravond van de Salon van Geneve aangekondigd dat er eerst maar eens 250 exemplaren zullen worden gebouwd. Als er voldoende vraag is, zal de productie snel kunnen worden opgevoerd. Piëch heeft zijn persoonlijke exemplaar inmiddels al.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding