De Duitse autoindustrie houdt vast aan de ambitieuze doelen voor elektrische mobiliteit. "We moeten een lange adem hebben", citeert het Duitse vakblad Automobilwoche de voorzitter van VDA, Matthias Wissmann. Voor de branche is de ontwikkeling en het succes van alternatieve aandrijvingen op de lange termijn essentieel en Wissmann is er zeker van dat de krachttoer tot een goed einde zal worden gebracht. In 2020 moeten er in Duitsland een miljoen elektrische auto’s rijden omdat men anders niet zal kunnen voldoen aan de uitstootnorm voor vloten van gemiddeld 95 gram per km. Zonder volelektrische auto’s of auto’s (met of zonder kleine range-extender) of plug-ins kunnen deze normen nooit worden gehaald, een strandpunt dat wordt gedeeld door Norbert Reithofer, de topman van BMW. Die sprak deze week dezelfde woorden. Vooral op het gebied van de plug-ins verschijnen in de komende maanden de nodige modellen op de markt. Grote verkoopaantallen komen er echter niet op korte termijn. Wissmann spreekt van een marathon, niet van een sprint.

Duitsland maakte twee jaar geleden een hype mee op het gebied van elektrische auto’s en nu worden ze doodgeschreven, zegt Wissmann. Hij vindt dat de politiek voor de nodige stimulansen moet zorgen. VDA wil geen geld van de staat maar er moet ondersteuning komen voor de verkoop van de vaak dure e-auto’s.  Vooral op het terrein van de zakenauto zou de e-auto niet in het nadeel moeten zijn door zijn hogere prijs – men wil dus fiscale stimulering zoals in Nederland.

Wissmann verlangt van Brussel dat men de autofabrikanten tegemoet komt. VDA wil dat e-auto’s in de berekening van de gemiddelde uitstoot van de vloot zwaarder wegen. Tot dusver is de EU bereid auto’s met een lage uitstoot met de factor 1,3  te maken meewegen maar dat is niet genoeg, aldus de VDA.  (dpa/automobilwoche)