Europa wil uniforme fiscale prikkels voor schone auto’s

De Europese Commissie heeft vorige maand een richtlijn uitgebracht waaraan fiscale steunmaatregelen voor schonere auto’s moeten voldoen.

Dat meldt Mobimix, een Belgisch digitaal platform voor professionals in de mobiliteitssector. Europa zou meer uniformiteit wensen in de fiscale prikkels. Nu nog stellen de lidstaten die ieder voor zich op. Meer eenheid op dit vlak moet leiden tot betere (en goedkopere) resultaten.

Lidstaten hebben niet alleen op nationaal niveau eigen wetgeving om voertuigen te stimuleren die minder of geen CO2 uitstoten, maar hanteren ook regionaal diverse (fiscale) regels. Volgens de commissie verstoren al die verschillende regels de interne markt en worden bepaalde fabrikanten bevoordeeld. "Financiële prikkels uit de lidstaten zijn zeer krachtige instrumenten om hun marktpenetratie te bevorderen. Maar om te zorgen voor een gelijk speelveld voor het bedrijfsleven en een significant effect op de markt, hebben we een gemeenschappelijk kader nodig."

De richtlijnen bestaan uit verplichte en aanbevolen principes. De verplichte kost richt zich met name op regels van openbare aanbestedingen en regels omtrent staatssteun. Aanbevolen wordt bijvoorbeeld dat de verleende prikkel in verhouding moet staan tot de prestatieverbetering en niet groter mag zijn dan de extra kosten van de gebruikte technologie.

Bron: Autoleasewereld

 

Europa wil uniforme fiscale prikkels voor schone auto’s - Automobielmanagement.nl

Europa wil uniforme fiscale prikkels voor schone auto’s

De Europese Commissie heeft vorige maand een richtlijn uitgebracht waaraan fiscale steunmaatregelen voor schonere auto’s moeten voldoen.

Dat meldt Mobimix, een Belgisch digitaal platform voor professionals in de mobiliteitssector. Europa zou meer uniformiteit wensen in de fiscale prikkels. Nu nog stellen de lidstaten die ieder voor zich op. Meer eenheid op dit vlak moet leiden tot betere (en goedkopere) resultaten.

Lidstaten hebben niet alleen op nationaal niveau eigen wetgeving om voertuigen te stimuleren die minder of geen CO2 uitstoten, maar hanteren ook regionaal diverse (fiscale) regels. Volgens de commissie verstoren al die verschillende regels de interne markt en worden bepaalde fabrikanten bevoordeeld. "Financiële prikkels uit de lidstaten zijn zeer krachtige instrumenten om hun marktpenetratie te bevorderen. Maar om te zorgen voor een gelijk speelveld voor het bedrijfsleven en een significant effect op de markt, hebben we een gemeenschappelijk kader nodig."

De richtlijnen bestaan uit verplichte en aanbevolen principes. De verplichte kost richt zich met name op regels van openbare aanbestedingen en regels omtrent staatssteun. Aanbevolen wordt bijvoorbeeld dat de verleende prikkel in verhouding moet staan tot de prestatieverbetering en niet groter mag zijn dan de extra kosten van de gebruikte technologie.

Bron: Autoleasewereld