Bosch voorspelt hausse van auto’s op aardgas in VS

De vondsten van nieuwe schaliegasvelden kunnen in de VS weleens leiden tot een sterke groei van cng-aangedreven auto’s. Dat denkt Bosch, ’s werelds grootste automotive toeleverancier.

Tot dusver heeft de autoindustrie zich vooral gefocust op een transitie van auto’s op benzine en diesel naar hybride auto’s en volelektrische auto’s. Maar nieuwe vondsten van goedkoop aardgas in de VS creëren een interessante derde mogelijkheid, namelijk die van aardgasauto’s.  "De ontdekking van nieuwe voorraden aardgas kan betekenen dat Amerika een zich ontwikkelende markt voor cng-powertrains gaat worden", zegt Bernd Bohr, de baas van de automotive divisie bij Bosch, in Financial Times.  Auto’s op gas zijn bepaald niet nieuw maar ruim de helft ervan rijdt in de regio Azië-Pacific. In Amerika zijn de prijzen van aardgas gedaald tot een kwart van het prijsniveau in Europa wat kan betekenen dat aardgasauto’s in VS economisch interessanter zijn dan benzine- of dieselauto’s. Het zou bovendien de afhankelijkheid van geïmporteerde olie van de VS doen afnemen. En ze stoten een kwart minder CO2 uit.

Bosch produceert injecteurs voor cng-motoren en elektronische besturingsunits voor rijden op benzine en aardgas.  Het bedrijf in Stuttgart denkt dat de eerste toepassing van cng in de VS weleens de grote trucks die over het continent rijden zouden kunnen zijn. Die rijden over bepaalde routes die gemakkelijk te voorzien zijn van tankmogelijkheden. De installatie ervan is al bezig door onder meer Clean Energy Fuels Corp, die consumenten aanspoort anderhalve dollar per gallon te besparen door op gas te rijden. Bosch ziet steeds meer potentie in gas-auto’s als de techniek verder voortschrijdt. "Waarom is het nu al niet een bestseller?  Dat komt omdat als je een benzineauto ombouwt naar gas er minder vermogen is. Dat heb je wel brandstofbesparing maar ook minder rijplezier", denkt Bohr.

Meer in algemene zin maakt Bohr zich zorgen over de bedrijfseconomische stand van zaken. "We kunnen in 2013 niet rekenen op wind in de rug. Zeker niet in Europa en daar genereren wij de meeste omzet." (bron: FT)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bosch voorspelt hausse van auto’s op aardgas in VS - Automobielmanagement.nl

Bosch voorspelt hausse van auto’s op aardgas in VS

De vondsten van nieuwe schaliegasvelden kunnen in de VS weleens leiden tot een sterke groei van cng-aangedreven auto’s. Dat denkt Bosch, ’s werelds grootste automotive toeleverancier.

Tot dusver heeft de autoindustrie zich vooral gefocust op een transitie van auto’s op benzine en diesel naar hybride auto’s en volelektrische auto’s. Maar nieuwe vondsten van goedkoop aardgas in de VS creëren een interessante derde mogelijkheid, namelijk die van aardgasauto’s.  "De ontdekking van nieuwe voorraden aardgas kan betekenen dat Amerika een zich ontwikkelende markt voor cng-powertrains gaat worden", zegt Bernd Bohr, de baas van de automotive divisie bij Bosch, in Financial Times.  Auto’s op gas zijn bepaald niet nieuw maar ruim de helft ervan rijdt in de regio Azië-Pacific. In Amerika zijn de prijzen van aardgas gedaald tot een kwart van het prijsniveau in Europa wat kan betekenen dat aardgasauto’s in VS economisch interessanter zijn dan benzine- of dieselauto’s. Het zou bovendien de afhankelijkheid van geïmporteerde olie van de VS doen afnemen. En ze stoten een kwart minder CO2 uit.

Bosch produceert injecteurs voor cng-motoren en elektronische besturingsunits voor rijden op benzine en aardgas.  Het bedrijf in Stuttgart denkt dat de eerste toepassing van cng in de VS weleens de grote trucks die over het continent rijden zouden kunnen zijn. Die rijden over bepaalde routes die gemakkelijk te voorzien zijn van tankmogelijkheden. De installatie ervan is al bezig door onder meer Clean Energy Fuels Corp, die consumenten aanspoort anderhalve dollar per gallon te besparen door op gas te rijden. Bosch ziet steeds meer potentie in gas-auto’s als de techniek verder voortschrijdt. "Waarom is het nu al niet een bestseller?  Dat komt omdat als je een benzineauto ombouwt naar gas er minder vermogen is. Dat heb je wel brandstofbesparing maar ook minder rijplezier", denkt Bohr.

Meer in algemene zin maakt Bohr zich zorgen over de bedrijfseconomische stand van zaken. "We kunnen in 2013 niet rekenen op wind in de rug. Zeker niet in Europa en daar genereren wij de meeste omzet." (bron: FT)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding