ANWB: elektrische auto steeds interessanter

De elektrische auto is de pioniersfase nog niet voorbij maar toch wordt hij steeds interessanter voor de consument. Uit ervaringen van ANWB en voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal blijkt dat veel autorijders zonder grote praktische problemen kunnen overstappen op een ev.

Bijna zes van de tien autoritten zijn korter dan tien kilometer, ruim negentig procent van alle autoritten is korter dan vijftig kilometer. Deze ritten zijn gemakkelijk te rijden met een volelektrische auto met een gemiddelde actieradius van 170 kilometer. Voor wie dit bereik onvoldoende is, zijn elektrische auto’s met een range-extender en de plug-in hybrides een uitkomst. Een andere mogelijkheid is een volledig elektrische auto te combineren met een deelauto of huurauto voor de incidentele lange rit, bijvoorbeeld voor de vakanties.

Door over te stappen van een brandstofauto op een elektrische auto wordt ongeveer veertig procent CO2-uitstoot vermeden, ook als het gaat om elektrische auto’s met range extender en plug-in hybrides. Bij de laatste typen is consequent opladen overigens wel een belangrijke voorwaarde.

Hoewel de ev in aanschaf duurder is dan een auto met brandstofmotor, is het gebruik voordeliger. Maar er komen steeds meer ev’s met een lagere aanschafwaarde op de markt. Een realistische kostenvergelijking kan pas worden gemaakt als er meer duidelijk is over de restwaarde van de elektrische auto en de levensduur van de accu, aldus de organisaties ANWB en Milieu Centraal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

ANWB: elektrische auto steeds interessanter - Automobielmanagement.nl

ANWB: elektrische auto steeds interessanter

De elektrische auto is de pioniersfase nog niet voorbij maar toch wordt hij steeds interessanter voor de consument. Uit ervaringen van ANWB en voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal blijkt dat veel autorijders zonder grote praktische problemen kunnen overstappen op een ev.

Bijna zes van de tien autoritten zijn korter dan tien kilometer, ruim negentig procent van alle autoritten is korter dan vijftig kilometer. Deze ritten zijn gemakkelijk te rijden met een volelektrische auto met een gemiddelde actieradius van 170 kilometer. Voor wie dit bereik onvoldoende is, zijn elektrische auto’s met een range-extender en de plug-in hybrides een uitkomst. Een andere mogelijkheid is een volledig elektrische auto te combineren met een deelauto of huurauto voor de incidentele lange rit, bijvoorbeeld voor de vakanties.

Door over te stappen van een brandstofauto op een elektrische auto wordt ongeveer veertig procent CO2-uitstoot vermeden, ook als het gaat om elektrische auto’s met range extender en plug-in hybrides. Bij de laatste typen is consequent opladen overigens wel een belangrijke voorwaarde.

Hoewel de ev in aanschaf duurder is dan een auto met brandstofmotor, is het gebruik voordeliger. Maar er komen steeds meer ev’s met een lagere aanschafwaarde op de markt. Een realistische kostenvergelijking kan pas worden gemaakt als er meer duidelijk is over de restwaarde van de elektrische auto en de levensduur van de accu, aldus de organisaties ANWB en Milieu Centraal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding