In deze zuinigheidswedstrijd rond Ahoy strijden ruim tweehonderd teams uit heel Europa. Wie per gereden kilometer de minste energie verbruikt, is de winnaar. "Onder ideale omstandigheden zou Ecorunner3 een verbruik moeten kunnen halen van, omgerekend naar benzine, vijfduizend kilometer op één liter. Anders gerekend: voor honderd kilometer hebben we slechts vijf  gram waterstof nodig, in plaats van tien liter benzine, zoals een normale auto", beweert teamleider Frank Rijks.

Het Eco Runner Team Delft doet met zijn inmiddels derde voertuig mee aan de jaarlijkse Shell Eco-marathon in Rotterdam. In deze Europese editie van de wereldwijde competitie strijden meer dan tweehonderd studenten- en scholierenteams in verschillende klassen om de titel: ‘de zuinigste’. Het team uit Delft doet mee in de prototypeklasse, waar bijna alles is geoorloofd om zo zuinig mogelijk te rijden. De body van het gestroomlijnde autootje weegt maar acht kilo en is precies groot genoeg voor de (kleine) bestuurster. De auto rijdt op waterstof, dat via een brandstofcel wordt omgezet in elektriciteit om de motor aan te drijven. Vorig jaar kampte het team met veel tegenslagen: "Om het allerbeste resultaat te krijgen, voeden we de brandstofcel niet met een constante stroom waterstofgas, maar met korte pulsjes", vertelt Frank Rijks. "Vorig jaar bleek dat de flowmeter die moet registreren wat het verbruik is, daarmee niet overweg kon. We kregen geen betrouwbaar resultaat. Dit jaar hebben we een andere meter en lukt het hopelijk wel."

Van 15 t/m 19 mei strijden de teams rondom Ahoy Rotterdam op een stratencircuit van 1,6 kilometer lang. Na tien rondes wordt de gebruikte hoeveelheid energie gemeten. Dit wordt vervolgens omgerekend naar de afstand die op de energie van één liter benzine gereden had kunnen worden. Het Eco-Runner Team Delft wil in ieder geval zijn eigen record aanscherpen, dat staat op 2282 kilometer per liter en heeft als ultieme doel om vijfduizend kilometer op de energiewaarde van een liter benzine te halen, ruim tweehonderd keer zo zuinig als de gemiddelde auto.

Filmpje op Tweakers

Kom ook naar het AM Congres Duurzame Mobiliteit

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding