ICCT: brandstofverbruik BMW dertig procent hoger

Volgens de International Council on Clean Transportation (ICCT) verbruikt BMW gemiddeld dertig procent meer brandstof dan de fabrikant opgeeft. Daarmee is de Duitse fabrikant koploper op de onlangs door ICCT gepubliceerde lijst.

BMW wordt op de voet gevolgd door Audi, met 28 procent verschil tussen opgegeven resultaten en de werkelijke verbruikscijfers. Mercedes pakt de derde plaats met 26 procent afwijking. Renault, Peugeot en Citroën zitten er zestien procent naast, Toyota vijftien procent.

In 2001 deed ICCT een vergelijkbaar onderzoek. Opvallend is dat het gat tussen de fabrieksopgave en het werkelijk verbruik steeds groter wordt. Twaalf jaar geleden werd er gemiddeld ‘slechts’ tien procent te laag aangegeven. Volgens ICCT liggen de jaarlijkse kosten voor de gemiddelde autobezitter momenteel ongeveer driehonderd hoger dan beloofd.

Vanaf 2020 moeten de fabrikanten zich houden aan strengere eisen voor de CO2-uitstoot. Zeer voordelig testen is voor fabrikanten een relatief gemakkelijke manier om op papier aan de eisen te voldoen. Vandaar dat de EU in 2017 al een nieuwe testmethode wil introduceren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

ICCT: brandstofverbruik BMW dertig procent hoger - Automobielmanagement.nl

ICCT: brandstofverbruik BMW dertig procent hoger

Volgens de International Council on Clean Transportation (ICCT) verbruikt BMW gemiddeld dertig procent meer brandstof dan de fabrikant opgeeft. Daarmee is de Duitse fabrikant koploper op de onlangs door ICCT gepubliceerde lijst.

BMW wordt op de voet gevolgd door Audi, met 28 procent verschil tussen opgegeven resultaten en de werkelijke verbruikscijfers. Mercedes pakt de derde plaats met 26 procent afwijking. Renault, Peugeot en Citroën zitten er zestien procent naast, Toyota vijftien procent.

In 2001 deed ICCT een vergelijkbaar onderzoek. Opvallend is dat het gat tussen de fabrieksopgave en het werkelijk verbruik steeds groter wordt. Twaalf jaar geleden werd er gemiddeld ‘slechts’ tien procent te laag aangegeven. Volgens ICCT liggen de jaarlijkse kosten voor de gemiddelde autobezitter momenteel ongeveer driehonderd hoger dan beloofd.

Vanaf 2020 moeten de fabrikanten zich houden aan strengere eisen voor de CO2-uitstoot. Zeer voordelig testen is voor fabrikanten een relatief gemakkelijke manier om op papier aan de eisen te voldoen. Vandaar dat de EU in 2017 al een nieuwe testmethode wil introduceren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding