Het is volgens CE vooral zaak om het oplaad- en rijgedrag van berijders (vooral leaserijders) positief te beïnvloeden. Niet alleen de rechtervoet (rijgedrag), ook de rechterhand (oplaadgedrag) is bepalend.

CE Delft presenteert vandaag de studie ‘Opladen voor de toekomst van plug-in hybrides en range extenders’. De studie is gedaan op verzoek van de Nederlandse importeurs van Toyota en Opel, twee merken die fors inzetten op stekkerauto’s. Het onderzoek belicht voor het eerst de factoren die het praktijkverbruik van stekkerauto’s bepalen. Adviezen hoe dit verbruik te verbeteren staan eveneens in de studie, waarvoor de onderzoekers  uitgebreid hebben gepraat met onder meer werkgevers en leasemaatschappijen.

Om een laag praktijkverbruik te realiseren, moet volgens Huib van Essen manager Transport van CE Delft, de autoregeling op de schop. Want vooral leaserijders lijken het niet zo nauw te nemen met het opladen, in tegenstelling tot particulieren of ZZP’ers. Reden: leaserijders betalen de brandstofrekening niet. Hij bepleit daarom financiële prikkels in autoregelingen voor EV’s en hybrides, zowel door bedrijven als overheid.  Bijvoorbeeld door de hoogte van de bijtelling te koppelen aan de beschikbaarheid van een oplaadpunt of het niet (belastingvrij) vergoeden van brandstofkosten.

Naast financiële prikkels bepleiten de onderzoekers ook trainingen voor zowel het rij- als het laadgedrag. Van Essen: "Bedenk dat plug-in hybrides en auto’s met range extenders wegbereiders zijn voor de transitie naar duurzame mobiliteit. Die ontwikkeling moet niet gehinderd worden. Wat dat betreft helpt de 7% bijtelling die volgend jaar gaat gelden voor dergelijke auto’s niet."