Daarvan komen volgens de importeur enkele duizenden aanvragen uit Nederland. Nu is ‘kijken en rijden’ niet hetzelfde als kopen, maar toch: BMW laat tegelijkertijd weten dat zij al enkele honderden orders op zak heeft. Zonder dat de consument al naar de productie-uitvoering van de i3 heeft kunnen kijken, laat staan er mee heeft kunnen rijden.

In Nederland zal de i3 (en de in een later stadium te introduceren elektrische sportwagen i8) verkocht gaan worden via een 10-tal dealers. Daarnaast zal de auto via internet te koop zijn. De i3 beleeft zijn debuut in definitieve vorm op de in september te houden IAA van Frankfurt. De levering begint direct na deze tentoonstelling. BMW biedt de i3 in 2 versies aan: één volledig elektrische variant en een uitvoering waarbij een motorfietsmotor als actieradius verhogende krachtbron fungeert. Het meergewicht van het accupakket zal bij de i3 gecompenseerd worden door intensief gebruik van composiet. De prijs gaat in Nederland vermoedelijk tussen de 40 en 45 mille uitkomen.

Of BMW daarmee uit de kosten zal komen, moet de tijd leren. Het is ook afhankelijk van welk rekensommetje je maakt. De investeringen zijn gigantisch, maar die kunnen (wellicht) over meerdere generaties worden terugverdiend. Bovendien kan met de nulemissie de uitstoot van dure, margerijke benzine/diesel modellen worden gecompenseerd. Marketing en Verkoopbaas van BMW, Ian Robertson, heeft alle vertrouwen in de elektrische auto. "De komende 3 à 4 jaar zullen we een grotere ontwikkeling van de accutechniek zien dan in de afgelopen 100 jaar".

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding