Kwart van berijder plug-ins haalt verbruiksnorm

De beste 25 procent van de berijders van een plug-in hybride auto laadt gemiddeld 42 keer per maand thuis op en haalt daarmee nagenoeg de verbruiksnorm volgens de typekeuringswaarde van het percentage elektrische kilometers dat met deze auto’s gereden kan worden.

De groep laat daarmee zien dat het met deze nieuwe technologie goed mogelijk is de beoogde lagere CO2-uitstoot en brandstofverbruik te behalen, zo blijkt uit data van The New Motion. Die deed onderzoek op een groep van ruim tweeduizend berijders van een plug-in over de maand april 2013. Daaruit blijkt ook meteen dat het beter kan. The New Motion meldt ook dat er grote verschillen zijn in laadgedrag. Het volledige potentieel van plug-ins wordt dus niet benut. Het gemiddeld aantal laadbeurten van alle berijders van plug-ins in het onderzoek is 24 keer per maand, vergeleken met 42 keer voor de beste 25 procent. Het laadgedrag kan dus nog een stuk beter.

Om alle berijders naar het niveau van de besten te tillen zal een aantal belemmeringen weggenomen moeten worden. Hierbij gaat het om de manier waarop berijders worden gestimuleerd veel elektrisch te rijden, de aanwezigheid van laadinfrastructuur, en de ondersteuning en sturing door werkgevers waarbij leasemaatschappijen een heel belangrijke rol kunnen spelen. De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en The New Motion delen de ambitie om deze belemmeringen aan te pakken en het aandeel van elektrische kilometers te verhogen. VNA en The New Motion willen samen met de overheid en andere marktpartijen de handen ineen slaan om maatregelen in gang te zetten om tot beter laadgedrag te kunnen komen.

Ritsaart van Montfrans, oprichter van The New Motion: "Plug-ins zijn een noodzakelijke ‘enabler’ voor de transitie naar duurzaam vervoer. Deze auto’s hebben geen beperkingen in bereik, leiden tot uitrol van de benodigde oplaadinfrastructuur en versnellen de acceptatie van elektrische auto’s. Het is daarom van belang dat deze auto’s goed worden gebruikt. Nederland is nu Europees koploper in de invoering van duurzame mobiliteit en kan deze koppositie behouden door een juiste invoering van de elektrisch rijden te blijven stimuleren." Directeur Renate Hemerik van VNA: "Veel bedrijven zijn bezig met de invoering van duurzame mobiliteit maar hebben tegelijkertijd een belangrijke doelstelling op het gebied van kostenbesparing. Daarbij is het onderwerp van het gebruik van plug-in hybriden zeer actueel. Leasemaatschappijen kunnen als geen ander een belangrijke rol spelen bij het stimuleren van beter gebruik van deze auto’s en kunnen daarmee een aanzienlijke kostenbesparing voor de klant realiseren. Om dit goed mogelijk te maken willen we samen met de overheid en andere marktpartijen zorgen dat de juiste maatregelen worden genomen om dit in de komende tijd verder tot een succes te maken."

 

Kwart van berijder plug-ins haalt verbruiksnorm - Automobielmanagement.nl

Kwart van berijder plug-ins haalt verbruiksnorm

De beste 25 procent van de berijders van een plug-in hybride auto laadt gemiddeld 42 keer per maand thuis op en haalt daarmee nagenoeg de verbruiksnorm volgens de typekeuringswaarde van het percentage elektrische kilometers dat met deze auto’s gereden kan worden.

De groep laat daarmee zien dat het met deze nieuwe technologie goed mogelijk is de beoogde lagere CO2-uitstoot en brandstofverbruik te behalen, zo blijkt uit data van The New Motion. Die deed onderzoek op een groep van ruim tweeduizend berijders van een plug-in over de maand april 2013. Daaruit blijkt ook meteen dat het beter kan. The New Motion meldt ook dat er grote verschillen zijn in laadgedrag. Het volledige potentieel van plug-ins wordt dus niet benut. Het gemiddeld aantal laadbeurten van alle berijders van plug-ins in het onderzoek is 24 keer per maand, vergeleken met 42 keer voor de beste 25 procent. Het laadgedrag kan dus nog een stuk beter.

Om alle berijders naar het niveau van de besten te tillen zal een aantal belemmeringen weggenomen moeten worden. Hierbij gaat het om de manier waarop berijders worden gestimuleerd veel elektrisch te rijden, de aanwezigheid van laadinfrastructuur, en de ondersteuning en sturing door werkgevers waarbij leasemaatschappijen een heel belangrijke rol kunnen spelen. De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en The New Motion delen de ambitie om deze belemmeringen aan te pakken en het aandeel van elektrische kilometers te verhogen. VNA en The New Motion willen samen met de overheid en andere marktpartijen de handen ineen slaan om maatregelen in gang te zetten om tot beter laadgedrag te kunnen komen.

Ritsaart van Montfrans, oprichter van The New Motion: "Plug-ins zijn een noodzakelijke ‘enabler’ voor de transitie naar duurzaam vervoer. Deze auto’s hebben geen beperkingen in bereik, leiden tot uitrol van de benodigde oplaadinfrastructuur en versnellen de acceptatie van elektrische auto’s. Het is daarom van belang dat deze auto’s goed worden gebruikt. Nederland is nu Europees koploper in de invoering van duurzame mobiliteit en kan deze koppositie behouden door een juiste invoering van de elektrisch rijden te blijven stimuleren." Directeur Renate Hemerik van VNA: "Veel bedrijven zijn bezig met de invoering van duurzame mobiliteit maar hebben tegelijkertijd een belangrijke doelstelling op het gebied van kostenbesparing. Daarbij is het onderwerp van het gebruik van plug-in hybriden zeer actueel. Leasemaatschappijen kunnen als geen ander een belangrijke rol spelen bij het stimuleren van beter gebruik van deze auto’s en kunnen daarmee een aanzienlijke kostenbesparing voor de klant realiseren. Om dit goed mogelijk te maken willen we samen met de overheid en andere marktpartijen zorgen dat de juiste maatregelen worden genomen om dit in de komende tijd verder tot een succes te maken."