Interbrand neemt het gedrag van bedrijven onder de loep en publiceert vervolgens een Top 50 van in zijn ogen meest duurzame merken. Interbrand interviewt voor het rapport tienduizend consumenten over de hele wereld. Zo vraagt men welke bedrijven zouden vooroplopen in duurzaamheid enerzijds en in de productie van duurzame producten anderzijds. Tegelijk onderzoekt Interbrand zelf wat fabrikanten doen om duurzaam te produceren.

Enkele argumenten die voor Toyota spreker:  het merk heeft sinds de introductie van de Prius in 1997 al vijf miljoen hybride auto’s. Ook in de productie én bij de recycling van auto’s, wordt door Toyota de footprint van een auto centraal gesteld. Zo haalt de fabriek waar de Prius wordt gebouwd de helft van de stroom uit zonnecollectoren en de andere helft uit cogeneratie van gas.

Volgens Toyota is dit onderzoek bijzonder én waardevol omdat het inzoomt op de daadwerkelijke duurzame prestatie enerzijds en perceptie ten aanzien van die prestatie anderzijds. (bron: ALW)