Autolib werd in 2011 in Parijs geïntroduceerd en is zo succesvol dat de Europese investeringsbank (EIB) vorig jaar 100 miljoen euro beschikbaar stelde om het project verder uit te breiden.

Burgemeester Greg Ballard heeft zijn uiterste best gedaan om het elektrische autodeelproject Autolib te strikken voor Indianapolis. De Amerikaanse introductie vereist een investering van circa 35 miljoen dollar. In Frankrijk rijdt Autolib met de elektrische Bolloré Bluecar, maar voor dit model is in de Verenigde Staten geen typegoedkeuring. Daarom zal er in Indianapolis gewerkt gaan worden met de Nissan Leaf en de Ford Focus Electric.

Belangstellenden kunnen bij Autolib een jaarabonnement afsluiten voor 200 euro. Daarmee kunnen zij gebruik maken van de elektrische deelauto’s in de stad. Per rit betalen ze gemiddeld zo’n 8 euro (afhankelijk van de gereden tijd en het aantal gereden kilometers). Ballard is een groot voorstander van elektrische auto’s en heeft als doel om in 2025 het gehele gemeentelijke wagenpark van hybride of elektrische snit te laten zijn. Alleen al met het emissieloos maken van het plaatselijke politiewagenpark kan de stad volgens Ballard jaarlijks zo’n 10 miljoen dollar aan brandstofkosten besparen.