De batterijensets zijn ook bestemd voor hybride modellen. Bosch krijgt een belang van 50 procent in de joint venture en de rest wordt gedeeld door Mitsubishi en GS Yuasa (beiden krijgen een aandeel van 25 procent). Het is de bedoeling dat begin volgend jaar de samenwerking start. De activiteiten worden door Bosch aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Stuttgart. De 3 bedrijven hebben de ambitie om hun nieuwe generatie accu’s veel lichter te maken dan de huidige exemplaren en tegelijkertijd voor meer opslagcapaciteit te zorgen. Een mogelijke reden dat Mitsubishi in de joint venture stapt, is dat Lithium Energy Japan, de huidige acculeverancier van de autofabrikant, onlangs in opspraak kwam.

Bosch zal in het joint venture vooral zijn kennis op het gebied van procesmanagement en het opzetten van kwaliteitssystemen inzetten. Ook deelt het bedrijf zijn kennis en ervaring in het ontwikkelen van batterijmanagement systemen en methoden om accu’s in voertuigen te installeren. GS Yuasa deelt zijn kennis op het gebied van elektrochemische materialen en het produceren van lithium/ion batterijen met een hoge energiedichtheid. Ook wil het bedrijf zijn geautomatiseerde productiefaciliteit en ervaren ingenieurs ter beschikking stellen. Mitsubishi zal de marketing voor de accu’s verzorgen in een wereldwijd zakelijk netwerk. De autofabrikant zal ook de toelevering van duurzame natuurlijke grondstoffen verzorgen.

Eind vorig jaar werd Bosch uitgekocht bij de accu joint venture SB LiMotive die het bedrijf startte met de Koreaanse technologiefirma Samsung. Deze partner betaalde 95 miljoen dollar voor het 50 procentaandeel van Bosch. De Duitsers namen op hun beurt de Amerikaanse en Duitse dochterondernemingen van SB LiMotive over, waarvoor zij aan Samsung een vergoeding van 38 miljoen dollar betaalden.

Bron: Autointernationaal.nl