Acea zal met zijn leden ‘werken aan bestudering van de details’ van de overeenkomst die de gisteravond is gesloten over de CO2-targets voor 2020 tussen het Europese Parlement en de speciale commissie die de CO2-emissietargets voor personenauto’s voor 2020 heeft voorbereid. De overeenkomst geeft aan hoe de target van 95 gram per kilometer moet worden behaald.  "Het is een belangrijke mijlpaal in de onderhandelingen maar er is nog een weg te gaan voordat er over de uiteindelijke overeenkomst wordt gestemd in het Europese Parlement", aldus secretaris Hodac van Acea. "In dit stadium  willen we graag nogmaals benadrukken dat, áls de supercredits ten doel hebben noodzakelijk onderzoek te kunnen doen om ultra-zuinige auto’s op de markt te kunnen brengen, die credits serieuzer moeten worden ingezet zoals dat in andere delen van de wereld gebeurt. Het is in ieders belang  dat schone auto’s op de weg komen en supercredits zijn  het enige instrument dat Europa-breed wordt ingezet om de markt op weg te helpen naar schone technologie", redeneert Hodac.

Om de autofabrikanten te helpen aan de gemiddelde norm  te voldoen, kiest men voor het instrument van de supercredits. Dat houdt in dat auto’s die minder dan 50 gram per kilometer uitstoten, zwaarder meetellen in het gemiddelde dan de andere auto’s. Men heeft voor de factor 3,5 gekozen voor het jaar 2013 maar die zakt geleidelijk terug naar 1,5 in 2016 en naar 1,0 in 2024. De parlementsleden vinden dat het niet is toegestaan niet-gebruikte super-credits ‘mee te nemen’ naar het volgende jaar.

Acea wijst er ook op dat er eerst een goede beoordeling moet worden gemaakt van de impact op de industire voordat er  targets voor na 2020 worden vastgesteld. "Dan kunnen de doelen zowel ambitieus als haalbaar zijn."