De oorzaak zou de complexe samenhang van belangen tussen de auto-industrie en overheden zijn. Wouters laat zien dat de problematiek rond de elektrische auto nauwelijks anders is dan honderd jaar geleden.

In het begin van de vorige eeuw reden in Amsterdam en Haarlem circa zeventig elektrische taxi’s rond. Mede daardoor was het marktaandeel van de elektrische auto in 1914 in Nederland 2,4 procent. De Nederlandse overheid streeft ernaar om in 2020 tweehonderdduizend elektrische auto’s op de weg te hebben. Dit komt wederom overeen met een marktaandeel van circa 2,4 procent.

In dit boek neemt de auteur Jan Wouters de lezer mee naar de geschiedenis van de elektrische auto. Met heldere en soms vermakelijke voorbeelden laat hij zien waarom de elektrische auto een eeuw geleden in de concurrentie met de conventionele benzineauto ten onder ging.  Vervolgens koppelt hij de historie aan het heden en vraagt hij zich af hoe groot de kans is dat de geschiedenis zich herhaalt. Velen voorspellen een gouden toekomst voor de elektrische auto, maar hoe hard zijn de feiten waarop die voorspelling is gebaseerd? Veel voorspellingen zijn gebaseerd op aannames; worden de ontwikkelingen in de olie-industrie en de CO2-problematiek wel juist ingeschat? En wat is de waarde van die ontwikkelingen?

Pas als rekening wordt gehouden met de complexe samenhang van belangen van alle stakeholders kan de elektrische auto een succes worden.

Jan Wouters studeerde Technologie – en Innovatiebeleid én Bedrijfswetenschappen en is o.m. directeur van het Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie. Hij deed eerder onderzoek naar het falen van de Wankelmotor, zowel vanuit een technologische als economische insteek. Hij is onderzoeker en schrijver en maakt in dit boek op boeiende wijze een leerzame koppeling tussen verleden, heden en toekomst.

(ISBN 978 9078709 220 / 14,95 euro)