Een plug-in, zo blijkt, stoot 60 tot 180 gram CO2/km uit, afhankelijk van het gebruik. Daarmee zijn ze nog steeds zuiniger/schoner dan vergelijkbare auto’s met verbrandingsmotor. In onderzoek scoort de EV 60 tot 80 gram CO2 per kilometer. Dat is hoger dan in werkelijkheid: het wagenpark maakte gebruik van windstroom. Voor de rapportage werd gerekend met de CO2-emissie zoals die geldt voor de Nederlandse elektricteitsproductie. Ondanks olie, aardgas en kolen, is een EV twee tot drie keer schoner dan een vergelijkbare auto met benzinemotor.

Ander nieuws uit de Rotterdamse regio: Spijkstaal Elektro ruikt kansen in de Verenigde Staten. De oerhollandse leverancier van special vehicles wil elektrische voertuigen aan overheden leveren, zoals een volelektrische vuilophaler. Om de Amerikaanse markt te betreden heeft Spykstaal zich als partner aangesloten bij "Electrifying Holland – West Coast". Deze organisatie is bedoeld om  samenwerking tussen Amerikaanse en Nederlandse overheden, kennisinstellingen en bedrijven aan te jagen op het terrein van e-mobility.

Waar sommige overheden en bedrijven kansen zien, zien anderen bedreigingen. De Nederlandse brandstoffenbranche wil voorkomen dat er snelladers langs snelwegen geplaatst worden. Volgens de ‘benzinewet’ hebben zij tot ver in het volgende decennium als enige het recht tot de levering van brandstoffen langs snelwegen. De zaak wordt aan de rechter voorgelegd. Rijkswaterstaat heeft vorig jaar meer dan 300 concessies uitgegeven voor de plaatsing van snelladers.

 

Door www.zerauto.nl