’s Lands eerste EV-makelaar: 1000 EV’s in 14 maanden tijd

De Gemeente Rotterdam heeft samen met Het Nieuwe Rijden Elektrisch Vervoer Centrum (EVC) en Athlon Car Lease een plan opgesteld om in veertien maanden tijd duizend elektrische voertuigen in Rotterdam op de weg te krijgen. Een speciaal aangestelde (onafhankelijke) EV-makelaar moet dit voor elkaar krijgen.

In de achttien maanden dat het EVC is geopend, hebben ruim 1000 bedrijven het centrum bezocht en zijn er dan 3.500 proefritten gemaakt. Volgens mede-oprichter Alfred Möller zijn de aantallen eerder gehaald dan aanvankelijk gepland. Er was eigenlijk drie jaar voor uitgetrokken. "Maar de conversie naar daadwerkelijke aankoop ligt weer lager dan verwacht", zegt Möller.

Om die conversie te vergroten, gaat het EVC actiever leads opvolgen. Daarvoor wordt Niki Sie aangesteld als de eerste EV-makelaar van Nederland.

Volgens Möller is het belangrijk dat het EVC actiever potentiële klanten informeert en adviseert omdat is gebleken dat bij dealers de expertise vaak ontoereikend is. "Wij hebben onderzoek gedaan naar het kennisniveau onder dealers over elektrisch rijden. Daaruit bleek dat het merendeel van de bedrijven te weinig weten over bijvoorbeeld belastingregelingen, leasing, verzekeren en opladen. Een aantal adviseerde onze mystery shopper zelfs om toch vooral voor conventionele aandrijving te kiezen!"

Overigens moeten dealers het EVC niet zien als concurrent, benadruk Möller. "Wij gaan niet op de stoel van de dealers zitten, EVC schrijft geen orders, we willen juist dealers helpen met het naar de markt brengen van elektrische auto’s."

De gemeente Rotterdam ondersteunt de EV-makelaar. Die laatste gaat nu in eerste instantie de mobiliteitsbehoefte van bedrijven inventariseren en aan de hand daarvan zal het komen met een advies voor één of meerdere modellen. "Vervolgens sturen we de lead door naar de importeur of een van de dealerholdings waar we mee samenwerken. Die hoeven dan alleen nog de order uit te schrijven", aldus Möller.

Athlon Car Lease, partner van het EVC, ondersteunt dit initiatief met levering van specifieke kennis op het gebied van leasing en verduurzaming van wagenparken. Marchel Koops, commercieel directeur: "Er heerst nog altijd enige onwetendheid bij bedrijven om elektrische auto’s in te zetten merken wij. Wat is de actieradius? Hoe zit het met laden? Welke afwijkende afspraken maak ik met de leaserijders met betrekking tot het laden? Allemaal drempels die de EV makelaar kan wegnemen door een stuk kennisoverdracht."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

’s Lands eerste EV-makelaar: 1000 EV’s in 14 maanden tijd - Automobielmanagement.nl

’s Lands eerste EV-makelaar: 1000 EV’s in 14 maanden tijd

De Gemeente Rotterdam heeft samen met Het Nieuwe Rijden Elektrisch Vervoer Centrum (EVC) en Athlon Car Lease een plan opgesteld om in veertien maanden tijd duizend elektrische voertuigen in Rotterdam op de weg te krijgen. Een speciaal aangestelde (onafhankelijke) EV-makelaar moet dit voor elkaar krijgen.

In de achttien maanden dat het EVC is geopend, hebben ruim 1000 bedrijven het centrum bezocht en zijn er dan 3.500 proefritten gemaakt. Volgens mede-oprichter Alfred Möller zijn de aantallen eerder gehaald dan aanvankelijk gepland. Er was eigenlijk drie jaar voor uitgetrokken. "Maar de conversie naar daadwerkelijke aankoop ligt weer lager dan verwacht", zegt Möller.

Om die conversie te vergroten, gaat het EVC actiever leads opvolgen. Daarvoor wordt Niki Sie aangesteld als de eerste EV-makelaar van Nederland.

Volgens Möller is het belangrijk dat het EVC actiever potentiële klanten informeert en adviseert omdat is gebleken dat bij dealers de expertise vaak ontoereikend is. "Wij hebben onderzoek gedaan naar het kennisniveau onder dealers over elektrisch rijden. Daaruit bleek dat het merendeel van de bedrijven te weinig weten over bijvoorbeeld belastingregelingen, leasing, verzekeren en opladen. Een aantal adviseerde onze mystery shopper zelfs om toch vooral voor conventionele aandrijving te kiezen!"

Overigens moeten dealers het EVC niet zien als concurrent, benadruk Möller. "Wij gaan niet op de stoel van de dealers zitten, EVC schrijft geen orders, we willen juist dealers helpen met het naar de markt brengen van elektrische auto’s."

De gemeente Rotterdam ondersteunt de EV-makelaar. Die laatste gaat nu in eerste instantie de mobiliteitsbehoefte van bedrijven inventariseren en aan de hand daarvan zal het komen met een advies voor één of meerdere modellen. "Vervolgens sturen we de lead door naar de importeur of een van de dealerholdings waar we mee samenwerken. Die hoeven dan alleen nog de order uit te schrijven", aldus Möller.

Athlon Car Lease, partner van het EVC, ondersteunt dit initiatief met levering van specifieke kennis op het gebied van leasing en verduurzaming van wagenparken. Marchel Koops, commercieel directeur: "Er heerst nog altijd enige onwetendheid bij bedrijven om elektrische auto’s in te zetten merken wij. Wat is de actieradius? Hoe zit het met laden? Welke afwijkende afspraken maak ik met de leaserijders met betrekking tot het laden? Allemaal drempels die de EV makelaar kan wegnemen door een stuk kennisoverdracht."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding