BMW i3, Brabant en bijtellingsklucht

Nederland telt officieel 8.688 auto’s met een stekker. Daarvan is een kwart volledig elektrisch en de rest heeft een hulpmotor. In een half jaar tijd zijn er 284 volelektrische auto’s bijgekomen en nog eens 2.146 plug-in hybrides als de Ampera van Opel en Prius Plug-in van Toyota.

De totale afzet van stekkerauto’s ligt in de eerste helft van het jaar bijna tien procent  lager dan de registraties in de eerste zes maanden van 2012. De dalende markt gaat ook niet aan dit segment voorbij. De pakweg 10.000 orders voor de Outlander PHEV, de 3.500 verkochte V60 PHEV’s  en de aangekondigde BMW i3 gaan pas in de tweede helft van 2013 meetellen. Mitsubishi verwacht 7.000 Outlanders nog dit jaar af te leveren. De kans is daarmee groot dat Nederland toch de grens van 20.000 stuks aantikt eind dit jaar.

Brabant
Ook als het gaat om laden is er een goede nieuwsoogst: Brabant gaat tussen nu en 2015 600 openbare laadpunten neerzetten.  En voor auto’s die sneller kunnen laden heeft GreenFlux nu vier laadlocaties met elk een dubbele 22 kWh-aansluiting (AC) gereed. Er komen er bovendien nog tien bij dit jaar. Hier kan de Zoe in een uur tijd de accu bijladen.

BMW
BMW onthulde afgelopen week meer technische details van de i3 (met en zonder range extender). De topsnelheid (150 km/u) en het bereik (300 km met range extender) zijn nu bekend. De prijzen blijven nog een vraagteken net als de uiteindelijke vorm. Ook foto’s van de productieversie zijn geheim. Dat laatste duurt nog maar kort: maandag 15 juli gaat AutomobielManagement met de auto rijden.

Bijtelling
Nog een ander vraagteken, dat geleidelijk de vormen van een klucht aanneemt: de fiscale bijtelling voor stekkerauto’s vanaf 1 januari 2014. Komt er wel of geen verschil tussen volledig elektrische auto’s en plug-ins? Voorheen was het akkoord dat de bijtelling naar zeven procent zou gaan, ongeacht de aandrijving (of eigenlijk: de CO2-emissie). Het meest gehoorde scenario is drie procent fiscale bijtelling voor de accu-auto en acht procent voor een EV met hulpmotor. Dit zou staan in het concept van het Nationaal Energie-akkoord. Komende zomer worden de details van alle plannen uitgewerkt. Meer op Prinsjesdag?

Bron: ZERauto

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

BMW i3, Brabant en bijtellingsklucht - Automobielmanagement.nl

BMW i3, Brabant en bijtellingsklucht

Nederland telt officieel 8.688 auto’s met een stekker. Daarvan is een kwart volledig elektrisch en de rest heeft een hulpmotor. In een half jaar tijd zijn er 284 volelektrische auto’s bijgekomen en nog eens 2.146 plug-in hybrides als de Ampera van Opel en Prius Plug-in van Toyota.

De totale afzet van stekkerauto’s ligt in de eerste helft van het jaar bijna tien procent  lager dan de registraties in de eerste zes maanden van 2012. De dalende markt gaat ook niet aan dit segment voorbij. De pakweg 10.000 orders voor de Outlander PHEV, de 3.500 verkochte V60 PHEV’s  en de aangekondigde BMW i3 gaan pas in de tweede helft van 2013 meetellen. Mitsubishi verwacht 7.000 Outlanders nog dit jaar af te leveren. De kans is daarmee groot dat Nederland toch de grens van 20.000 stuks aantikt eind dit jaar.

Brabant
Ook als het gaat om laden is er een goede nieuwsoogst: Brabant gaat tussen nu en 2015 600 openbare laadpunten neerzetten.  En voor auto’s die sneller kunnen laden heeft GreenFlux nu vier laadlocaties met elk een dubbele 22 kWh-aansluiting (AC) gereed. Er komen er bovendien nog tien bij dit jaar. Hier kan de Zoe in een uur tijd de accu bijladen.

BMW
BMW onthulde afgelopen week meer technische details van de i3 (met en zonder range extender). De topsnelheid (150 km/u) en het bereik (300 km met range extender) zijn nu bekend. De prijzen blijven nog een vraagteken net als de uiteindelijke vorm. Ook foto’s van de productieversie zijn geheim. Dat laatste duurt nog maar kort: maandag 15 juli gaat AutomobielManagement met de auto rijden.

Bijtelling
Nog een ander vraagteken, dat geleidelijk de vormen van een klucht aanneemt: de fiscale bijtelling voor stekkerauto’s vanaf 1 januari 2014. Komt er wel of geen verschil tussen volledig elektrische auto’s en plug-ins? Voorheen was het akkoord dat de bijtelling naar zeven procent zou gaan, ongeacht de aandrijving (of eigenlijk: de CO2-emissie). Het meest gehoorde scenario is drie procent fiscale bijtelling voor de accu-auto en acht procent voor een EV met hulpmotor. Dit zou staan in het concept van het Nationaal Energie-akkoord. Komende zomer worden de details van alle plannen uitgewerkt. Meer op Prinsjesdag?

Bron: ZERauto

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding