De autofabrikanten en hun toeleveranciers willen in dat kader ook enkele duizenden jongeren aantrekken, hoewel de meesten in eerste instantie alleen een stageplaats krijgen.

Met het centrum speelt de Britse autosector in op de Europese plannen om de CO2-uitstoot van auto’s tegen 2020 drastisch verminderd te hebben. Het initiatief wordt gesteund door 27 bedrijven in de sector, waaronder alle grote autobouwers die in het land actief zijn alsmede een aantal toeleveranciers. Volgens minister voor business Vince Cable, die de helft van de kosten voor zijn rekening neemt, worden met de plannen zeker 30.000 banen in de autosector veilig gesteld. Daarnaast hoopt hij mede door het aantrekken van nieuwe buitenlandse investeringen nog eens duizenden nieuwe banen te scheppen.

Een reeks grote merken waaronder BMW, Nissan, Jaguar-Landrover en Honda investeert de komende tijd zeker zeven miljard in hun Britse fabrieken. Daar liepen afgelopen jaar 1,58 miljoen voertuigen van de band waarvan 80 procent op transport gaat naar het buitenland. ‘’De Britse autosector is een waar succesverhaal geworden,” denkt Cable dan ook. ‘’Onze strategie is er nu op gericht ook de toekomst op lange termijn veilig te stellen en vooruit te lopen in het spel van onderzoek en ontwikkeling van emissie-arme auto’s.”